Snapchat on yllättäen perjantaina Yhdysvalloissa ja jo yöllä Suomen aikaa lauantain puolella esitellyt Spectacles-nimiset aiemmin huhutut kameralasinsa. Samalla Snapchat lyhensi yritysnimensä ja on nyt enää vain Snap.
Spectacles-aurinkolasit ovat Snapin ensimmäinen laite ja ne ovat tulossa myyntiin vielä tämän vuoden puolella 129 dollarilla. Laseilla voi tallentaa10 sekunnin mittaisia videopätkiä. Tallennus käynnistyy painamalla laseista löytyvää ainoaa yhtä painiketta. Lasien kamerat tarjoavat 115 asteen laajakulmanäkymän ja tallentavat erikoisesti videonsa pyöreänmuotoisena katsottavaksi. Videot siirtyvät laseista talteen älypuhelimeen.
– Kun sain materiaalin takaisin ja katsoin sen, voisin nähdä oman muistini omien silmieni läpi – se oli uskomatonta, kuvaili omaa kokemustaan lasien kanssa Snapchatin perustaja ja toimitusjohtaja Evan Spiegel Wall Street Journalille.
– Se on lähintä mitä olen ikinä kokenut että olin jossakin uudestaan.
Lasien toiminnan yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa. Vielä ei esimerkiksi tiedetä, saavatko ne oman uuden kumppanisovelluksen älypuhelimeen sekä minkälaisen akunkeston ne yhdellä latauksella tarjoavat. Myöskään painosta tai muista tiedoista ei ole vielä saatua vihiä.
Lasit ovat tulossa aluksimyyntiin ilmeisen rajoitetusti ja ilmeisesti varsin pienissä määrissä. Varsin edullinen hinta kuitenkin toisaalta kertoo mahdollisen kohderyhmän laseille olevan joka tapauksessa merkittävä.
Tarjolle lasit ovat tulossa mustana, sinivihreänä (teal) sekä ilmeisesti korallinpunaisena (coral).