Snapchat-sovelluksesta tunnettu Snap on julkistanut toisen sukupolven version Spectacles-kamera-aurinkolaseistaan.
Uudet lasit ovat jo tilattavissa Snapin omasta Spectacles.com-verkkokaupasta 174,99 euron hintaan. Toimitukset Suomessa alkavat 3. toukokuuta.
Alkuperäisistä Spectacles-laseista poiketen uusilla laseilla on mahdollisuus kuvata lyhyiden videopätkien ohella myös valokuvia. Lisäksi merkittävä parannus on lasien vedenkestävyys, joten ne voi ottaa mukaansa vaikkapa uimareissullekin.
Lisäksi lasien koko on pienentynyt, ja ne ovat saaneet uudet värivaihtoehdot – musta Onyx, punainen Ruby ja sininen Sapphire. Myös uusien Spectacles-lasien lataus- ja säilytyskotelo on aiempaa kompaktimpi.
Yhtenä parannuksena kuvatun materiaalin siirto laseista älypuhelimeen Snapchat-sovellukseen sujuu nyt 3-4 kertaa aiempaa nopeammin Wi-Fi-yhteyden yli. Kuvat ja videot ovat edelleen muodoltaan pyöreitä, jolloin ne täyttävät koko kuvaruudun niin pysty- kuin vaaka-asennossakin. Laseilla tallennettuja kuvia ja videoita voi julkaista Snapchatissa.
Uusillakin Spectacles-laseilla voi edelleen kuvata 10 sekunnin mittaisen videon yhdellä painalluksella. Kuvauspainikkeen pidempi painallus tallentaa puolestaan nyt valokuvan. Lisäksi kahdella tai kolmella painalluksella voi edelleen kuvata 20 tai 30 sekuntia videota. Toisen sukupolven lasien videokuvauksen äänentallennusta parantaa mukaan lisätty toinen mikrofoni.
Kuvat tallentuvat uusilla laseilla 1642×1642 pikselin koossa (2,7 megapikseliä) ja videot nyt 25 prosenttia aiempaa korkeammalla 1216×1216 pikselin tarkkuudella. Tarjolla on enää vain HD-tarkkuus eikä enää aiempaa matalampaa SD-tarkkuutta.
Lasien akunkesto on suunnilleen ennallaan. Videosnappeja voi tallentaa ja siirtää älypuhelimeen noin 70 kappaletta yhdellä latauksella. Säilytyskotelon akusta riittää virtaa lasien lataamiseksi tyhjästä täyteen neljä kertaa.
Yhdysvalloissa Snap tulee myymään Spectacles-laseja myös polarisoiduilla ja vahvuuksilla varustetuilla linsseillä.
Uusia Spectacles-laseja tullaan myymään vain Snapin verkkokaupassa, kun alkuperäiset Spectacles-lasit tuotiin viime vuonna aluksi myyntiin paikkaa ajoittain vaihtavista Snapbot-automaateista eri kaupungeissa. Automaatit keräsivät myynnin alkuvaiheessa pitkiä jonoja, mutta lopulta Spectacles-lasien kysyntä jäi pettymykseksi, ja Snapille jäi käsiin suuri kasa myymättömiä laseja. Se teki kirjanpidossaan tästä varastosta aiemmin 40 miljoonan dollarin alaskirjauksen.
Uusissa Spectacles-laseissa on kerrottu käytetyn joitakin komponentteja ensimmäisen sukupolven myymättömistä laseista.