Jos lannoiteyritys Yara päätyy avaamaan Soklin kaivoksen Koillis-Lapissa, sen rikasteet kuljetetaan Kemijärvelle rautatien varteen 90 tonnin rekoilla.
Raideyhteyden rakentaminen Sokliin on osoittautunut kannattamattomaksi. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti tiistaina, että valtio vastaa tarvittavien tieyhteyksien parantamisesta.
Soklin kaivokselta Savukosken Marttiin vievä hiekkatie peruskorjattaisiin ja tiet siitä edelleen Kemijärvelle pantaisiin myös kuntoon.
Rikasteet lastattaisiin juniin Kemijärvellä, jonne rakennettavan terminaalin pystyttäisi kaivosyhtiö.
Sokli-hankkeesta Yarassa vastaava Eero Hemming sanoo, että terminaalin kustannuksia ei vielä tiedetä, koska on vielä avoinna, tuodaanko sinne irtolastia vai kontteja.
– Käytännössä sinne pitäisi lähteä rikastelastissa oleva rekka 20 minuutin välein. Tavoittelemme 90 tonnin rekkoja, Hemming sanoo.
Liikennehankkeiden kustannuksiksi arvioidaan yhteensä 140 miljoonaa euroa. Ratayhteys olisi maksanut 400 miljoonaa euroa, ja hallitus lupasi viime marraskuussa maksaa siitä vajaat puolet.
Periaatepäätös ehkä kesällä
Kaivostoiminnan mahdollisesta aloittamisesta päätökset tehdään myöhemmin. Ensin junavaihtoehtoon perustuvat kannattavuusselvitykset päivitetään vastaamaan auto-juna-vaihtoehtoa.
Yaran tiedotteen mukaan selvitys sisältää kannattavuuslaskelmien lisäksi muun muassa kaivoshankkeen rakentamisaikataulun sekä neuvottelut koskien mahdollisia kumppaneita ja rahoitusta.
Selvitys valmistuu loppukesästä, ja vasta silloin yhtiö voi tehdä periaatepäätöksen kaivoshankkeen toteutuksesta. Tietyöt ja terminaalin rakentaminen tapahtuisivat vuosina 2015-2018.
Lopullinen päätös kaivoksen avaamisesta voidaan kuitenkin tehdä vasta kun kaikki kaivokseen liittyvät luvat ovat kunnossa.
Hemmingin mukaan hallinto-oikeudesta odotetaan ratkaisua kaivospiiripäätöksestä tehdystä valituksesta alkuvuoden aikana. Ympäristöluvasta pitäisi tulla päätös tämän vuoden aikana.
Uutista muutettu: Uutisessa puhuttiin alunperin virheellisesti kaivosyhtiö Yarasta.