Valtio on valmis osallistumaan kaivosyhtiö Yaran esittämään kuljetusväylähankkeeseen. Yara esittää, että Sokliin suunnitellun kaivoksen tuottama fosfaatti kuljetettaisiin maanteitse Kemijärvelle ja siitä eteenpäin junalla Perämeren satamiin.
Valtio vastaisi hankkeessa tieinvestoinneista vuosina 2015-2018. Kyseeseen tulisi Martti-Sokli-tien perusparantaminen sekä olemassa olevan tiestön parantaminen Sokli-Kemijärvi-välillä.
Kaivosyhtiö Yara vastaisi tarvittavista terminaali-investoinneista Kemijärvellä.
Yaran mukaan koko kaivosinvestoinnin suuruus olisi noin miljardi euroa. Siihen sisältyy liikenneinvestointien osuus, joka on noin 140 miljoonaa euroa.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko on tyytyväinen Soklin kaivoshankkeen liikenneratkaisujen etenemisestä.
– Olen todella tyytyväinen siihen, että valtio on nyt sitoutunut rahoittamaan Soklin kaivoksen liikenneyhteyksiä. Tällä ratkaisulla on suuri elinkeinopoliittinen merkitys, sillä Soklin kaivos tuo Lappiin runsaasti uusia työpaikkoja, sanoo Risikko tiedotteessa.
Yara Suomi Oy on suunnitellut fosfaattikaivoksen avaamista Savukosken Sokliin Itä-Lappiin.
Soklin kaivoksen avaaminen toisi Itä-Lappiin pysyviä työpaikkoja noin 1600 kappaletta ja rakentamisaikaisia työpaikkoja syntyy noin 2300 henkilötyövuoden verran.
Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti Soklin väylähankkeesta tänään.
Periaatepäätös projektin toteutuksesta voidaan tehdä loppukesästä. Lopullinen päätös kaivoksen avaamisesta voidaan kuitenkin tehdä vasta kun kaikki kaivokseen liittyvät luvat ovat kunnossa.