Massiivinen amerikkalaisalus tulee etelärannikolle turvaamaan Suomen teollisuuden kaasunsaantia

4:39img
Katso myös: Suomi aikoo varautua venäläiskaasun loppumiseen LNG-terminaalilla
Julkaistu 20.05.2022 15:24(Päivitetty 20.05.2022 17:17)

MTV UUTISET - STT

Suomen hallitus järjesti tänään perjantaina harkitun tiedotuksellisen vastaiskun Venäjälle, joka katkaisee huomisaamuna maakaasun toimitukset Suomeen.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoi tiedotustilaisuudessa, että Suomen kaasun siirtoverkkoyhtiö Gasgrid on allekirjoittanut sopimuksen yhdysvaltalaisen Excelerate Energy -yhtiön kanssa LNG-terminaalilaivan vuokraamisesta kymmeneksi vuodeksi.

Terminaalilaiva Exemplar tulee näillä näkymin vuoden lopulla Suomen etelärannikolle turvaamaan etenkin teollisuuden kaasunsaantia.

"Merkittävä askel"

Valtiovarainministerin mukaan kelluvan LNG-terminaalin tulo Suomeen on merkittävä askel Suomen energiahuoltovarmuuden parantamisessa. Hänen mukaansa alus tulee käytännössä mahdollistamaan Suomen irtautumisen venäläisestä energiasta.

– Poliittinen pyrkimys ja tahto on ollut tässä hyvin yhteneväinen ja selkeä alusta asti. Me haluamme eroon venäläisestä energiasta. Me emme halua rahoittaa suomalaisilla varoilla Putinin pyrkimyksiä tuhota Ukrainaa. Se on meille päivänselvä asia, Saarikko sanoi tiedotustilaisuudessa.

Saarikon mukaan terminaalialuksille on tällä hetkellä maailmalla kova kysyntä, kun useissa maissa halutaan irtautua venäläisen maakaasun käytöstä. Sopivan aluksen löytämistä mutkistivat Saarikon mukaan osaltaan myös Suomen vaativat sääolosuhteet talvella.

– Näistä käydään juuri nyt kovaa kisaa, ja siksi kokeneen, varman ja luotettavan toimittajan saaminen tällä aikataululla on erinomainen suoritus, Saarikko kehui.

Lue myös: Gazum: Kaasun tulo Venäjältä Suomeen katkeaa todennäköisesti tällä viikolla – kesä selvitään, talvikausi on "haastava"

Laiva käyttöön ensi talveksi

Nesteytetty maakaasu kuljetetaan tankkereilla terminaalilaivaan, missä se höyrystetään jälleen kaasuksi ja syötetään maakaasun siirtoverkkoon. Saarikon mukaan Suomeen saapuva terminaalialus on varsin mittava, sillä yhdellä lastilla voidaan pyörittää suomalaista paperitehdasta toista vuotta.

– Jotakin kertoo myös tuon terminaalilaivan mittakaava. Se on 291 metriä pitkä ja 43 metriä leveä, Saarikko kertoi.Ministeriöiden tiedotteen mukaan tankkereiden odotetaan käyvän terminaalilla 2–3 kertaa kuukaudessa.

Laiva on tarkoitus saada käyttöön vuoden viimeisellä neljänneksellä, jolloin se varmistaisi teollisuuden kaasunsaannin ensi talvena. Gasgridin mukaan projektin aikataulu tarkentuu kesäkuussa.

Terminaalilaivan sijoituspaikka on Etelä-Suomessa, mutta se voidaan sijoittaa ensin Viron rannikolle, jos laivaa varten rakennettavat satamarakenteet saadaan Virossa valmiiksi aikaisemmin.

Tarkka sijoituspaikka vielä auki

Gasgridin toimitusjohtaja Olli Sipilän mukaan terminaalialuksen tarkka sijoituspaikka on vielä auki.

– On vielä useita paikkoja, joita arvioidaan eri näkökulmista, Sipilä sanoi.

Hänen mukaansa valinnasta voidaan tiedottaa mahdollisesti vielä kuluvan kuun aikana.

Saarikko ja Sipilä toivoivat, että laivan tarvitsemat satamarakenteet saadaan pikaisesti luvitettua viranomaisten toimesta ja myös pikaisesti rakennettua, jotta laiva saadaan käyttöön jo tulevana talvena. He luonnehtivat aikataulua erittäin tiukaksi.

– Tilanne on nyt poikkeuksellinen ja silloin edellytetään myös poikkeuksellisen ripeää toimintaa, Saarikko sanoi.

"Kokenut maailmamatkaaja"

Tiedotustilaisuudessa esiintynyt Excelerate Energyn toimitusjohtaja Steven Cobos kertoi Exemplar-aluksen sopivan erityisen hyvin Suomen kaltaisiin kylmiin olosuhteisiin, jollaisissa se on toiminut muun muassa Argentiinan rannikolla ja Bostonissa Yhdysvalloissa.

Cobos luonnehti Exemplar-alusta "kokeneeksi maailmanmatkaajaksi", joka on perinteisenä tankkerina toimittanut nesteytettyä maakaasua useisiin maihin eri puolilla maailmaa.

– Exemplarin höyrystämiskapasiteetti on yli viisi miljardia kuutiometriä vuodessa, mikä riittää hyvin kattamaan Suomen ja Viron yhteenlasketun kaasunkulutuksen, ja vielä jää paljon ylikin, Cobos laski.

Gasgridin arvion mukaan laivahankkeen kokonaiskustannukset ovat 10 vuoden vuokrasopimuksella noin 460 miljoonaa euroa, minkä lisäksi summaan tulee käytön volyymiin liittyviä kustannuksia.

Saarikon mukaan nyt löydetyn ratkaisun taustalla ei ole Suomen ja Yhdysvaltain hallintojen poliittinen yhteistyö, vaikka Washingtonista onkin viime aikoina kuultu erilaisia myötätunnon osoituksia Suomea kohtaan. Hänen mukaansa kysymys on markkinaehtoisesta yritysten välisestä yhteistyöratkaisusta.

– En tunnista suoraa Yhdysvaltojen hallinnon roolia tässä ainakaan niin, että minulla olisi siitä suoraa tietoa, vaan kysymyksessä on puhdas yritysten välinen yhteistyö, Saarikko sanoi.

Etelästä tuleva kaasu riittää kesäkaudella

Venäläinen Gazprom ilmoitti Suomen Gasumille tänään, että Gasumin hankintasopimuksen mukaisen maakaasun tulo Venäjältä katkeaa huomisaamuna kello 7. Gasum on kieltäytynyt noudattamasta Gazpromin vaatimusta uusien tilien perustamisesta ja ruplamaksuista.

Gasgridin Sipilää venäläisen kaasun tulon loppuminen Suomeen ei huolettanut ainakaan lyhyellä aikavälillä.

– Tällä hetkellä Balticconnectorin kapasiteetti riittää hyvin Suomen tämän hetken kaasuntarpeeseen, Sipilä sanoi viitaten Suomen ja Viron välillä kulkevaan kaasuputkeen.

– Markkinatoimijat, joista Gasgrid on yksi, tekevät tiettyjä toimenpiteitä, joilla varmistetaan, että kaasu virtaa etelästä, Sipilä jatkoi.

Suomi on omien varantojen puuttuessa riippuvainen maakaasun tuonnista. Maakaasun osuus Suomen kaikesta energiankäytöstä on noin viisi prosenttia.

Maakaasua tarvitaan pääasiassa teollisiin prosesseihin, sähkön ja lämmön yhteistuotantoon sekä liikenteeseen.

Tuoreimmat aiheesta

Annika Saarikko