Sosiaalinen media ennustaa pian tulevaisuutesi pelottavalla tarkkuudella: "Pystyvät ennakoimaan jopa tulevan flunssan"

Yhä viekkaammiksi kehitetyt algoritmit tarjoavat parhaimmillaan yhä räätälöidympiä somesisältöjä ihmisen omiin tarpeisiin. Varjopuolena ovat somejättien hyödyntämät arkaluonteiset tiedot. 

Sosiaalinen media saattaa ennustaa pian käyttäjänsä tulevaisuuden. Tekoäly voi pian tehdä päätelmiä ihmisen sijainnista esimerkiksi tehtyjen päivitysten ja hakukäyttäytymisen perusteella. Sijainnin määrittelemiseen ei enää välttämättä tarvita gps-tietoja. 

Somejätti Facebook on hakenut patenttia käyttäjänsä tulevan sijainnin ennustamiseen, käy ilmi Yhdysvaltain patentti- ja rekisterikeskuksen verkkosivuilta

– Ennen kuin itse edes olet päättänyt mennä jonnekin, Facebook mahdollisesti tietää sen hyvällä tarkkuudella. Somejätti tietäisi etukäteen, että voisit sunnuntaina olla shoppailemassa tietyissä kaupoissa, havainnollistaa tutkijatohtori Pekka Kallioniemi Tampereen yliopistosta.

Kallioniemi on erikoistunut vuorovaikutteiseen teknologiaan.

Oraakkeli ilman gps-tietoja

Ennuste tehdään valtavalla datamäärällä, mitä ihmisestä on kerätty.

– Mitä enemmän olet Facebookille tai Instagramille dataa antanut, sitä paremmalla tarkkuudella yritykset pystyvät ennakoimaan jopa sinulle tulevan flunssan ja tarvitsemasi lääkkeen. Lopputuloksena on aiempaa tarkempi täsmämainonta, mikä taas parantaa somejätin tulovirtoja, sanoo Kallioniemi.

Tulevaisuudessa somepalvelu ei enää tarvitsisi gps-tietoja ihmisen sijainnin arvioimiseen.

Facebookin lisäksi lyhytvideopalvelu Tiktok on kehittänyt pitkälle algoritmiaan. Tiktok kerää käyttäjistään kasvo- ja sormenjälkitietoja, mistä yritys on vastikään ollut Yhdysvaltain senaatin kuultavana. Aiheesta on kirjoittanut muun muassa teknologiajulkaisu Techcrunch.

Mitä riskejä some-ennustuksiin voi liittyä tavallisen ihmisen näkökulmasta? Katso videolta!

Lue myös:

    Uusimmat