Vaikka Google onkin kehittynyt ”pinnan alla” paljon eteenpäin, sen ulkoasu on pysynyt melko samanlaisena viimeisen 20 vuoden ajan. Nuorempien sukupolvien tavat toimia tulevat muuttamaan tätä.
VIDEO: Videolla kerrotaan Google Assistant -tekoälyavustajasta.
Google on kehittänyt hakutoimintojaan, mutta peruskonsepti ja kokemus ovat pysyneet pitkälti samana: Kirjoitat jotakin hakukenttään ja tuloksena saat listan linkkejä.
Tähän on kuitenkin tulossa muutos.
Personoitua visuaalista sisältöä
Google viettää tänään 27.9. merkkipäiväänsä. Google paljastikin 20-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi liudan päivityksiä, joiden on tarkoitus muuttaa perusteellisesti tapaa, jolla tietoa etsitään ja miltä hakutulokset näyttävät ja tuntuvat, kertoo Mashable-sivusto.
Tulet yhä näkemään listan linkkejä, mutta kasvavissa määrin myös sosiaaliseen mediaan liitettyjä ominaisuuksia: uutisvirtaa, pystysuoraa videota, kuvakeskeistä sisältöä ja tarinoita.
Googlen personalisoitu sisältöominaisuus nimeltään ”Discover” tulee käyttöön kaikille mobiilikäyttäjille, sekä aloitussivuksi selaimille näyttäen sisältöä perustuen omiin kiinnostuksen kohteisiisi ja hakuhistoriaasi.
Yhtiö tuplaa tarinoiden määrän ja niitä alkaa näkyä hakutuloksissa yleisimmin. Google alkaa hyödyntää muun muassa tekoälyä luodakseen Snapchatin tyylisiä tarinoita tietyistä aiheista.
Somesta tuttuja elementtejä
Käytännössä siis käynnistämällä Google-sovelluksen tai menemällä osoitteeseen google.fi, näet ensimmäiseksi sinulle personoidun uutisvirran kiinnostuksesi kohteista.
Lue myös: Petteri Järvinen: Kiistelty tekijänoikeusdirektiivi johtaa valeuutisten lisääntymiseen
Tietoa haettuasi alat nähdä samanlaista sisältöä kuin Snapchatissa, Instagramissa, Facebookissa ja Pinterestissä. Sen sijaan, että selailisit staattista linkkilistausta tai kuvia, voit näpäytellä kuvavirtaa, videopätkiä ja toki tekstiäkin.
Googlen tarkoitus ei kuitenkaan ole keksiä sosiaalista mediaa uudelleen. Se vain uudistaa tiedonhaun, jotta voit selata hakutuloksia yhtä helposti kuin sosiaalisen median sovelluksia.
Nuoremmat ikäluokat muuttavat toimintatapoja
Muutos johtuu pitkälti milleniaaleista ja nuoremmista käyttäjistä, joilla on perustavanlaatuisesti erilaiset odotukset siitä, miten heidän pitäisi pystyä olemaan vuorovaikutuksessa netissä, sanoo Cathy Edwards, Googlen kuvahaun johtaja.
– He vain olettavat näkevänsä enemmän visuaalista sisältöä. Heille 10 sinistä linkkiä näyttää oudolta, Edwards sanoo, viitaten Googlen perinteiseen hakutulos-näkymään.
Edwards tiedostaa, ettei kaikki sisältö sovi tällaiseen formaattiin, mutta toimintamallit ovat muuttumassa ja yhä useimmin paras vastaus kysymykseen on kuva tai video – ei kasa sanoja.
Tiedonhaun tulevaisuus on täällä
Muutos auttaa Googlea myös pysymään sosiaalisen median yhtiöiden perässä, jotka ovat pikkuhiljaa alkaneet lähestyä Googlen reviiriä hakutoiminnoissa. Googlen ei tarvitse kilpailla some-yritysten kanssa sosiaalisena verkostona, mutta se kilpailee niiden kanssa silti tuloista.
– Valokuvien ja videoiden korostaminen on nykyisin paljon toteuttamiskelpoisempi idea kuin ikinä, ihan käytännöllisestikin, Edwards toteaa.
Muutos ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä, vaan uudistukset otetaan käyttöön asteittain.
Lähde: Mashable