Asiantuntijan mukaan Twitter on hyvä viestintäkanava viranomaisille.
Terveyden ja hyvinvoinninlaitos ilmoitti lopettavansa viestipalvelu Twitterin käytön toistaiseksi. THL:n mukaan syy on liiallisen disinformaation jakaminen, sekä Twitter-viestien yleinen asiattomuus. THL:n Twitter-tilillä on tällä hetkellä noin 100 000 seuraajaa. Viimeisimmän twiittinsä THL on jakanut viime joulukuussa.
MTV Uutiset haastatteli sosiaalisen median asiantuntija ja yrittäjä Harto Pönkää, joka on perehtynyt sosiaaliseen mediaan monipuolisesti. Hän kritisoi THL:n lähtöä Twitteristä ajattelemattomaksi. Hänen mukaansa Twitter on hyvä viestintäkanava eri viranomaistahoille.
– Twitter on nopea ja sillä tavoittaa esimerkiksi median edustajat, päättäjät ja kaikista aktiivisimmat yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistujat. Mielestäni se on THL:lle oikea paikka jatkossakin, Pönkä pohtii.
Lue myös: "Voitto trolleille" – asiantuntijan mielestä THL:n päätös lähteä Twitteristä on vastuuton
"THL ottaa kovan riskin"
THL on antanut ymmärtää, että organisaatio saattaisi jatkaa tviittaamista työntekijöidensä nimettyjen tilien kautta, mutta Pönkä ei näe tilannetta täysin ongelmattomaksi.
Sosiaalisen median asiantuntijan mukaan on hyvä, että organisaatioiden asiantuntijat viestivät omilla tileillään ja osallistuvat yhteiskunnalliseen keskusteluun, mutta näkee ongelman nimenomaan haastavissa keskusteluissa.
– Jos lähtee omalla nimellään kommentoimaan, on alttiimpi häirinnälle. Suomessakin on ollut tapauksia, että asiantuntijana viestinyt on joutunut niin kovaan myllytykseen, että on joutunut poistumaan kokonaan Twitteristä.
– THL ottaa kovan riskin, jos se siirtää viestinnän asiantuntijoiden tileille. Organisaatiotilin kautta viestintä on helpompaa, Pönkä sanoo.
Riskinä tekaistut tilit
Pönkä listaa Twitterin riskeiksi tekaistut tilit ja niin sanotut bottitilit, joita on helppo käyttää anonyymisti. Korvaavista sosiaalisen median alustoista Pönkä mainitsee LinkedInin ja Instagramin.
– Oli hyvä huomata, että THL kertoi keskittävänsä enemmän viestintäänsä LinkedIniin. Siellä on jossain määrin samanlainen kohderyhmä kuin Twitterissä, Pönkä sanoo.
– Toisaalta näen myös hyvänä, että THL on ollut aktiivinen Instagramissa ja siihen kannattaa jatkossakin panostaa. Siellä ihmiset kommentoivat herkemmin ja ehkäpä hiukan asiallisemmin kuin Twitterissä, Pönkä toteaa.