Spotify on sopinut uuden viisivuotisen sopimuksen levy-yhtiö Universal Music Groupin kanssa. Spotify on käynyt pitkällisiä neuvotteluja eri levy-yhtiöiden kanssa odotettavissa olevan pörssiin listautumisensa alla.
Spotify on tavoitellut itselleen parempia sopimuksia. Todennäköisesti uudessa UMG:n kanssa tehdyssä sopimuksessakin korvaukset jäävät jonkin verran tähänastista alemmalle tasolle, vaikkei asiaa olekaan vahvistettu. Samalla Spotify on kuitenkin tehnyt myönnytyksiä musiikkioikeuksien omistajille.
Spotifyn toimintaa on pitkään ohjannut periaate saman sisällön tarjoamisesta sekä maksaville että ilmaiseksi, mainosten kera, Spotifyta käyttäville asiakkaille. Nyt tähän tulee muutos. Uusi UMG-sopimus mahdollistaa tiettyjen albumien julkaisun ilmaiskäyttäjille venyvän 14 päivää myöhemmäksi kuin maksullisessa versiossa. Päätöksen mahdollisesta myöhemmästä julkaisusta tekevät levy-yhtiö ja artisti, ei Spotify.
Single-julkaisut tapahtuvat edelleen samanaikaisesti molemmille asiakasryhmille.
Spotifyn tärkeimmäksi kilpailijaksi noussut Apple Musiikki tai muutkaan merkittävät kilpailijat eivät tarjoa ilmaista jatkuvaa palvelua. Ilmainen kuuntelumahdollisuus ei ole ollut levy-yhtiöiden ja artistien mieleen. Spotifyn nyt tekemä sopimus on lopulta ilmaisasiakkaiden näkökulmasta jopa yllättävän hyvä: sisältö voi tulla viiveellä, mutta ei voi jäädä kokonaan vain maksavien asiakkaiden saataville.
Lisäksi Spotify lupaa uudessa sopimuksessa jakaa levy-yhtiöille aiempaa enemmän tietoa palvelun käytöstä.