Stadin brankkareille uusi sähköauto yli 100 vuoden tauon jälkeen – edellisestä jäi vähän huono maku: "Usein kävi niin, että..."
Helsingin – mahdollisesti koko Suomen suuriruhtinaskunnan – ensimmäinen paloauto otettiin käyttöön vuonna 1909. Kyseessä oli vieläpä sähköauto, joka kuitenkin korvattiin myöhemmin luotettavammalla polttomoottoriautolla.
Elettiin 1900-luvun alkuvuosia. Helsingin poliisilaitokselle oli juuri hankittu sähköllä toimivia moottorivaunuja, ja usein kävikin niin, että poliisi ehti palopaikalle ennen hevosvankkureilla liikkunutta palokuntaa.
Helsingin vakinaisen palokunnan palomestari Gösta Wasenius oli ollut samoihin aikoihin opintomatkalla Saksassa ja kiinnittänyt siellä huomiota suurten palokuntien paloautoihin, jotka toimivat sähköllä – niin kuin monet muutkin aikakauden autot.
Näkemästään innostunut palomestari Wasenius ehdottikin Suomeen palattuaan, että palokunnan määrärahoilla hankittaisiin kaupungin, ehkäpä koko Suomen ensimmäinen paloauto. Wasenius sai tahtonsa läpi, ja vuoden 1908 menoarviossa auton ostamiseksi varattiin 16 800 silloista markkaa.
Koneenkäyttäjä Johan Flink matkusti vielä saman vuoden aikana Nürnbergiin tutustumaan Braun-merkkisen auton käyttöön ja toimintaan. Myös Flink vakuuttui ajoneuvosta, ja se päädyttiin lopulta tilaamaan nürnbergiläiseltä Vereinigte Feuerwehrgeräte-Fabriken G.m.b.H:lta 16 200 markan hintaan.
Seuraavana vuonna vastaanotettu auto liitettiin Korkeavuorenkatu 26:ssa jo tuolloin sijainneen Erottajan paloaseman ensilähdön valmiuteen.
Palomuseonhoitaja Jari Auvisen mukaan yllä olevassa kuvassa auton perään on kytketty letkurattaat. Myöhemmin varustetasoa parannettiin vielä hiilihappotynnyriruiskulla, jonka 300-litrainen vesisäiliö asennettiin kiinteästi auton penkkien taakse.
Auvinen kertoo, että auto sai virtansa akkuparistoista, jotka tarjosivat nykypäivänä vaatimattomalta kuulostavan 25 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Erityisen toimintavarmaksikaan autoa ei voinut kutsua.
– Usein kävi niin, että autolla pääsi palopaikalle, mutta paluumatkalla akut hyytyivät ja hevoset joutuivat vetämään auton takaisin asemalle, Auvinen sanoo.
– Tai sitten teho-ongelmat iskivät Korkeavuorenkadun mäessä, ja sitten tarvittiin taas "kauramoottorin" vetoapua.
Auton kokonaispaino oli 2,5 tonnia, josta akkujen osuus oli noin 600 kiloa. Huippunopeus oli tuon ajan sähköautolle tyypilliset noin 35 kilometriä tunnissa.
– Auto palveli hatarien faktojen mukaan noin 1920-luvun alkuvuosiin, ehkä vuoteen 1923, minkä jälkeen se myytiin pois. Palokunnassa ei siedetty teknistä epävarmuutta, eikä siihen ollut varaakaan. Sähköauto korvattiin bensiinikäyttöisillä avopaloautoilla, joista ensimmäinen hankittiin vuonna 1916.
Mikäli sähkökäyttöinen Braun olisi esimerkiksi Palomuseon kokoelmissa, olisi kyseessä Suomen harvinaisin paloauto.
– Ajoneuvohistoriallinen arvo olisi erittäin korkea, Auvinen toteaa.
Seuraavaa sähköautoa saatiin odottaa vuosisata
Pikakelataan nykypäivään. Helsingin pelastuslaitos on nimittäin hiljattain hankkinut historiansa toisen sähköauton. Väliä näillä kahdella hankinnalla on siis yli vuosisata.
Helsingin pelastuslaitoksen hankintapäällikkö Mårten Hellbom kertoo MTV Uutisille, että sähköauton hankinta oli ollut suunnitelmissa jo pidemmän aikaa.
– Viime syksyn markkinakartoituksen jälkeen autoksi valikoitui hinnan, toimintamatkan ja sisätilojen perusteella Renault Zoe.
Auto on Hellbomin mukaan pääosin palotarkastajien käytössä. Eli aivan samanlaista toimintaa se ei näe kuin pelastuslaitoksen ensimmäinen sähköauto sata vuotta sitten.
Tarkoituksena kerätä käyttökokemuksia
Kompakti Zoe on sijoitettu Haagan pelastusasemalle, jossa sille on järjestetty latauspiste sisätiloihin. Ajoa tulee tavanomaisena päivänä 50–80 kilometriä, toisinaan jopa 120 kilometriä. Toimintamatka ei näillä ajokilometreillä ole minkään sortin ongelma, sillä Zoella pääsee yhdellä latauksella 200–300 kilometriä.
Hellbom kertoo, että sähköautolaivueen kasvattaminen ei ole aivan lähiaikojen suunnitelmissa.
– Keräämme käyttökokemuksia ja hyödynnämme saamiamme tietoja tulevissa hankintasuunnitelmissa.
"Liikkuva työkalupakki"
Voisiko Helsingin pelastuslaitoksella olla tulevaisuudessa sähkökäyttöinen paloauto?
Hellbomin mukaan kaikki on mahdollista. Aikaa siihen kuitenkin vielä menee.
– Paloauto on kuin liikkuva työkalupakki, ja tätä pakkia emme haluaisi suurentaa, jotta mahdumme ajamaan liikenteen seassa jouhevasti, Hellbom sanoo viitaten akustoon, joka tämän kokoluokan ja suorituskyvyn ajoneuvossa veisi runsaasti tilaa auton alustasta ja helmatiloista – johtaen todennäköisesti nykyistä suurempaan ajoneuvoon.
Täyssähköisiä paloautoja on kuitenkin jo kaavailtu maailmalla. Esimerkiksi Volvon sisaryhtiö Volvo Penta on toimittanut sähköisen voimalinjan Rosenbauerin konseptimalliin. Samaa tekniikkaa hyödynnetään jo Volvon busseissa ja kuorma-autoissa.
Uusimmat
-
06:02
Gisèle Pelicot joutui tietämättään lähes sadan miehen raiskaamaksi – näin he ovat selittäneet tekojaan
-
06:01
Suomen NHL-vahdilta suoraa puhetta koettelemuksistaan: "Aikamoisia käänteitä"
-
05:56
Kolme ihmistä pidätettiin Arabiemiraateissa rabbin surmaan liittyen
-
05:47
Korjausalus saapuu merikaapelin katkeamispaikalle – tavoitteena korjata tällä viikolla
-
05:31
Seuraava vuorokausi tuo hurjan muutoksen säähän – varoitus harvinaisen laajasta talvitulvasta ja vaarallisesta ajokelistä
-
05:27
Lääkäriliiton johtaja: Kolmen kuukauden hoitotakuu ja omalääkäriratkaisu eivät mitenkään istu yhteen
-
05:11
Venäläisprofessorilta synkkä ennuste Putinille
-
02:00
THL julkaisi uutta tietoa opiskelijoiden elintavoista
-
00:00
Viikkohoroskooppi
-
22:31
Kiinalaistutkijat kehittivät uuden aseen – muistuttaa Tähtien sodan Kuolemantähden sädeasetta
-
22:27
Borrell: Libanonin hallinto romahtamassa – Israelin eilisen iskun uhriluku nousi
-
22:25
Hurja kuvamateriaali MM-rallista: Heikki Kovalainen oli ajaa virolaiskartturin päälle
-
22:14
Yli 1 500 siirtolaista marssii kohti Yhdysvaltojen rajaa ennättääkseen sinne ennen Trumpia
-
22:02
TTK-voittajat paljastavat taktiikkansa kisassa: "Ei olla turhaan katsottu eteenpäin"
-
21:47
Järjestö: Suomalainen taistelija kaatunut Ukrainassa
-
21:32
Valioliigaseura antoi potkut päävalmentajalleen
-
21:25
Tässä ovat vuoden 2024 Tanssii Tähtien Kanssa -voittajat
-
21:19
Linnea Leinon ja Anssi Heikkilän esityksessa hurja nosto: "Oli vähän jännittävä hetki"
-
21:15
Luka näki edessään auton hätävilkut päällä Tampereentiellä – tielle oli eksynyt yllättävä matkaaja: "Mitä h*lvettiä?"
-
21:10
Italia vei tenniksen Davis Cupin
-
Lataa lisää