Le Mans -elokuvasta tuttu Porsche ilmestyi arvokkaita klassikkokilpureita esittelevään näyttelyyn täysin yllättäen.
Elokuvatähti Steve McQueenin (1930–1980) jäljiltä jääneet autoklassikot tuntuvat kasvavan korkoa ylinopeudella.
Juuri kun Bullitt-elokuvassa esiintyneen Mustang GT:n huutohinnasta syntynyt melske hieman hellitti, saapuu seuraava hintapommi. Nyt vuorossa on McQueenin kanssa Le Mans -elokuvaa tähdittänyt Porsche 917K.
Lue myös: Tästä rei'itetystä muskeliautosta maksettaneen miljoonia – ei myyty aikoinaan edes Steve McQueenille
McQueenin kultainen kosketus
Eräs kaikkien aikojen legendaarisimpiin kuuluva rata-Porsche ilmestyi täysin yllättäen tutkaan Floridassa. McQueenin kyydittämä kilpurista tulee Jacksonvillessä sijaitsevan mittavan klassikkonäyttelyn päätähti.
Yllätysuutinen julkistettiin maanantaina, jolloin erittäin harvinaisia kilpa-autoja keräävä ja esittelevä Brumos Collection kertoi haalineensa auton kokoelmiinsa.
Vain muutama vuosi takaperin samainen Porsche myytiin Kalifornian Montereyssä pidetyssä huutokaupassa 14 miljoonan dollarilla eli 12,7 miljoonalla eurolla. Hirviömäinen hinta selittyy paljolti kilpa-autoharrastajana ja suurena vauhdin ystävänä tunnetun McQueenin antamalla vetoavulla.
Mutta ei pelkästään sillä. Auto jäi aikakirjoihin myös Le Mansin ennätysautona. Ennätyskierroksen pyyhkäisi britti Brian Redman Le Mansin 24 tunnin ajon esiharjoituksissa vuonna 1970.
Lue myös: Ford kunnioittaa Steve McQueenin hittileffaa vuodelta 1958 – tällainen on uusi Bullitt-Mustang
Hieman myöhemmin 5-litrainen, 638 hevosvoimalla varusteltu ajokki siirtyi Porschen arvostetuimpiin kuljettajiin kuuluneelle Jo Siffertille.
Juuri Siffert suostui lainaamaan autoaan McQueenille Le Mansin kuvauksia varten. McQueen ajoi autoa tiettävästi myös itse filmausten aikana vuonna 1971.
Kilpa-autoilija henkeen ja vereen
Jotakin McQueenin antaumuksesta kertoo se, että hän havitteli tosissaan kilpakuljettajan paikkaa jo vuoden 1970 Le Mansin 24 tunnin ajoihin. Suunnitelmissa oli osallistua kisaan yhdessä formulaykkösten hallitsevan maailmamestarin Jackie Stewartin kanssa.
Elokuvatähden vakuutusyhtiö ei kuitenkaan innostunut hankkeesta ja aie raukesi. Mutta filmintekoa ei vakuutusyhtiökään voinut estää.
Taivaansininen, öljy-yhtiö Gulfin oranssilla logolla varusteltu ajokki oli yksi kolmesta 917K-Porschesta, jotka osallistuivat kesäkuusta syksylle venyneen elokuvan filmauksiin.
Leffan ratkaisuhetkillä taivaansininen Porsche liputetaan maaliin voittajana. Todellisessa elämässä ajokin parhaaksi sijoitukseksi jäi vuonna 1971 saavutettu Le Mansin kakkostila.
Löydettiin varastosta ja kunnostettiin
Kuvausten jälkeen Porsche palautettiin takaisin Siffertille. Jälleen näkemisen ilo jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi. Jo Siffert menehtyi samaisen vuoden lokakuussa Brands Hatchissa järjestetyssä mestarikuljettajien kilpailussa.
Viimeisen palveluksen Porsche teki isännälleen lipumalla tämän hautajaissaaton kärjessä.
Siffertin otteen kirvottua Porsche vaipui unohduksiin, kunnes se vuonna 2001 löydettiin Pariisin lähistöllä sijainneesta varastorakennuksesta. Auto kunnostettiin entiseen loistoonsa sveitsiläisessä autopajassa.
Nyt elokuvatähti viettää hyvin ansaittuja eläkepäiviään arvoisessaan seurassa.