Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen käytti perjantaina kaiken liikenevän aikansa asiakkailta tulleisiin kysymyksiin vastaamiseen sosiaalisessa mediassa.
Stockmannin ja S-ryhmän suuri ruokauutinen keskustelutti. Stockmann kertoi perjantaina, että se myy Stockmann Herkun Suomen liiketoiminnan S-ryhmälle.
– Herkku on instituutio, se herättää tunteita, ja hyvä niin. Olen pyrkinyt vähentämään epätietoisuutta vastailemalla kysymyksiin, Veijalainen kertoo.
Ei ole ihme, että Stockmann Herkkujen siirtyminen S-ryhmän operoitavaksi puhututtaa. Kahden suuren profiilit ovat erilaiset suomalaisessa ruokakauppakentässä.
Veijalainen painottaa, että Herkku pysyy premium-ruokakauppana.
– Muutos on myös mahdollisuus. Yhteistyön myötä olemme entistä vahvemmin Suomen paras premium-tason ruokaketju. Asiakkaille tuttu Herkku ja sen korkea laatu, palvelu ja valikoima säilyvät, mutta hinnat voivat olla vielä kilpailukykyisemmät, Veijalainen sanoo.
Oliko päätös vaikea?
– Kyllä siihen liittyy emootioita. On kuitenkin fakta, että Herkku tuotti meille tappiota, joten taustalla ovat myös taloudelliset syyt. Myös ruoan logistiikka- ja jakelukentän murros vaikuttivat päätökseen. S-ryhmä nähtiin parhaaksi kumppaniksi. Teemme tätä asiakkaita varten, ja uskon vahvasti, että näin on parempi.
Stockmann Herkkujen nimi säilyy. Veijalainen sanoo, että kauppa ei olisi toteutunut, jos aikeena olisi ollut muuttaa nimi. Stockmann Herkut säilyvät kaikissa Stockmann-tavarataloissa.
Stockmann keskittyy nyt entistä enemmän muotiin, kauneuteen ja kodintuotteisiin.