Suezin kanavan tukos uhkaa ajaa rahtialuksia merirosvojen kynsiin – Yhdysvaltojen merivoimia pyydetty apuun

Suezin kanavan tukkiutuminen saa varustamot harkitsemaan kiertoreittiä. Se luo kuitenkin uusia uhkia kasvaneista kustannuksista aina merirosvoihin.

Useat varustamot ovat ryhtyneet siirtämään rahtialuksiaan uudelle reitille Afrikan ympäri, uutistoimisto Reuters kertoo.

Mantereen kiertävälle reitille on lähtenyt ainakin nestekaasua Aasiasta kohti Eurooppaa kuljettavia aluksia. Syynä lienee se, että tähän aikaan vuodesta nestekaasun kysyntä on tyypillisesti matalampaa.

Suezin kanavan tiistaina tukkineen massiivinen konttialuksen irrottaminen vie todennäköisesti vielä useita päiviä.

Hiekkapohjassa lepäävän Ever Given -aluksen omistava japanilainen Evergreen-varustamon tavoitteensa on saada alus kellumaan lauantai-iltaan mennessä, mutta osa irrotustöissä olevista asiantuntijoista kuitenkin pelkää operaation vievän pahimmillaan jopa viikkoja.

Päätöstä siirtää aluksia uudelle reitillä ei ole tehty kevyesti. Matka mantereen ympäri eteläisen Hyväntoivonniemen kautta kohti Eurooppaa maksaa aikaa ja rahaa. Viikon kestävä matka nostaa kustannuksia alan tutkimusyhtiö Braemar ACM:n mukaan noin 400 000 dollarilla.

Reittiin liittyy myös riskejä. Reitin turvallisuudesta huolissaan olevat varustamot ovat pyytäneet Yhdysvaltojen merivoimilta tietoja arvokkaiden kuljetuksien turvaamiseksi. Uhkana on merirosvous, joka on ollut pitkään vakava ongelma erityisesti Afrikan sarven alueella Somalian rannikolla.

Merivoimien viidennen laivaston edustaja on vahvistanut varustamojen avunpyynnöt Financial Timesille. Hänen mukaansa tilanne ei ole toistaiseksi vaikuttanut merivoimien operaatioihin alueella.

Kiinan rahtivarustamojen yhdistyksestä arvioidaan, että useat varustamot joutuvat todennäköisesti palkkaamaan aluksiin lisää turvallisuushenkilöstöä. Alueelle mahdollisesti myös joudutaan tuomaan merivoimien aluksia eri maista.

Mittavat vaikutukset maailman tavaraliikenteeseen

Suezin reitin tukos hankaloittaa jo valmiiksi kiristynyttä maailmankaupan asetelmaa. Konteista ja komponenteista on kroonista pulaa ja merirahdin hinta on kivunnut kuluvanna vuonna voimakkaasti.

Tapaus on myös lisännyt hintapainetta raakaöljyssä. Useita kymmeniä öljytankkereita on jumissa kanavan molemmin puolin.

Torstaina tiedot irrotustöiden jatkumisesta mahdollisesti jopa viikkojen ajan nosti varustamoyhtiöiden osakkeita Aasiassa. Syynä on yhtiöiden perimän merirahdin hinnannousu.

Jatkuessaan Suezin tilanne lisää hintapainetta entisestään ja ongelmat kertautuvat päivä päivältä pahemmiksi. Vaikka kanava saataisiin jo lähipäivinä auki, reitin sulkeutumisen vaikutus voi näkyä satamissa ja meriliikenteessä vielä pitkään.

Satamiin uhkaa syntyä pullonkauloja toimettomien alusten pysytellessä satamissa samaan aikaan kun muualta saapuvia aluksia ja niiden lastia pitäisi purkaa. Kun kontteja on jumissa merellä sekä pidemmillä reiteillä, esimerkiksi Euroopan satamissa odottava tavara ei pääse matkaan ajallaan. Tällä tavoin Suezin tukos vaikuttaa myös meriliikenteeseen kaikkialla maailmassa.

Pula komponenteista, merirahdin hinnannousu sekä raakaöljyn kallistuminen vaikuttavat kaikki toimitusketjujen ja tuotantoketjujen sujuvuuteen ja voivat osaltaan lisätä inflaatiopainetta. Inflaatio-odotukset ovat jo valmiiksi koholla ja häiriö toimitusketjuissa voisi lisätä palkoja entisestään.

Yhden aluksen jumiutuminen uhkaa näin vaikuttaa suoraan globaaliin kasvunäkymään.

Lue myös:

    Uusimmat