Suomessa vieraileva merenkulkupomo käärmeissään laivaiskuista: "Olemme sivullisia uhreja"

2:05img
Kansainvälisen merenkulkujärjestön pääsihteeri Arsenio Dominguez kertoo Punaisenmeren tilanteesta MTV Uutisille.
Julkaistu 29.02.2024 13:23
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

@OssiRajala

Punaisenmeren väkivaltaisuudet vaikuttavat Suomessa asti, kun meriliikennettä on ohjattu pidemmälle reitille Afrikan ympäri. Kansainvälisen merenkulkujärjestön pääsihteeri penää MTV Uutisten haastattelussa turvaa merenkulkijoille, jotta rahdit liikkuvat tehokkaasti ja ympäristöystävällisemmin.

Jemenin huthikapinalliset ovat tehneet iskuja Punaisellamerellä kulkevia laivoja vastaan, koska kapinalliset pyrkivät tukemaan palestiinalaisia Israelin ja terroristijärjestö Hamasin välisessä sodassa.

Monet laivavarustamot ovat siirtäneet liikennettään pois Punaisenmeren ja Välimeren yhdistävästä Suezin kanavasta, mikä aiheuttaa pidempiä, kalliimpia ja saastuttavampia kuljetuksia meriliikenteessä.

– Reittejä on uudelleenohjattu kulkemaan Afrikan Hyväntoivonniemen ympäri. Liikenne Suezin kanavassa on vähentynyt noin 60 prosentilla viime vuosiin verrattuna, kertoo YK:n alaisen Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n pääsihteeri Arsenio Dominguez Velasco MTV Uutisille.

"Olemme sivullisia uhreja"

Suomessa vieraileva pääsihteeri on tuohtunut merenkulkijoiden kohtaamasta vaarasta.

– Turvallisuus on merellä kaikkein tärkeintä. Merenkulun vapaus on säilytettävä ja tilannetta Punaisella merellä on pystyttävä rauhoittamaan. On valitettavaa, että olemme sivullisia uhreja. Merenkulkijat eivät ole syy näihin ongelmiin eivätkä he voi suoraan vaikuttaa, Dominguez sanoo.

Pääsihteeri Dominguez on luottavainen sen suhteen, että tilanne saadaan rauhoittumaan myös Punaisellamerellä.

– Alueen maat hakevat ratkaisuja ja rahtilaivoille tarjotaan saattueita Punaisellamerellä. Tilanteella on taloudellista vaikutusta myös alueen maille, kun liikenne vähenee.

Myös Suomessa osa vientiyrityksistä on huolissaan merenkulun vaikeuksista. Elinkeinoelämän keskusliiton tällä viikolla julkistaman vientibarometrin mukaan 18 prosenttia yrityksistä kokee vaikeudet Punaisellamerellä kasvun esteeksi. 

Huoli on tuplaantunut edellisestä mittauksesta elokuulta.

Ukrainan viljakuljetukset sujuvat

Mustanmeren tilanne on Dominguezin mukaan nyt vakaa ja Ukrainan viljakuljetukset sujuvat.

– Humanitaarinen käytävä toimii. Arvioimme tilannetta koko ajan Ukrainassa ja YK hakee koko ajan tarpeellisia keinoja kauppareittien toimivuuden takaamiseksi, Dominguez sanoo.

IMO keskittyy toiminnassaan myös meriliikenteen päästöjen vähentämiseen. Pääsihteeri on luottavainen onnistumisen suhteen.

– Kaikki jäsenmaamme (yli 170) ovat allekirjoittaneet päästövähennyksiin tähtäävän strategian. Tarvitsemme tavoitteisiin pääsemiseksi yhteistyötä energia-alalta, joka kehittää vähäpäästöisiä polttoaineita ja muita ratkaisuja.

Dominguez teki Suomen vierailunsa aikana visiitin myös Wärtsilän pakeilla, sillä Wärtsilä kehittää juuri ympäristöystävällisiä moottoreita ja polttoaineratkaisuja laivoihin.

Jäänmurtajan kyytiin Perämerellä

Pääsihteerin matka vie Suomessa vielä Perämerelle jäänmurtajan kyytiin.

– Haluan nähdä ne haasteet, joita jää merenkululle täällä aiheuttaa ja miten Suomessa pidetään reitit auki myös ankaran talven aikana. Tämä on minulle kerran elämässä -tilaisuus, hän kiittelee.

Dominguez tapasi Suomessa myös pääministeri Petteri Orpon (kok.) sekä eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan kansanedustajia.

Lue myös: Näin Punaisenmeren kriisi näkyy Suomen viennissä – useat yritykset kokevat jo haittaa

Suomalaisasiantuntija varoittaa Lähi-idässä uhkaavasta käänteestä: "Konflikti voi laajentua"

Tämän asian tapahduttua Venäjä valmis uusimaan Mustanmeren viljasopimuksen – ulkoministeri Valtonen: "Kuulostaa kovalta vaatimukselta"

Wärtsilä kehittää hiilidioksidivapaita moottoreita: Käyvät vedyllä ja ammoniakilla – ensimmäiset markkinoille jo tänä vuonna

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat