Elintarvikekonserni Fazer kasvatti viime vuonna 125-vuotisjuhliensa kunniaksi sekä liikevaihtoaan että liikevoittoaan. Yksityisesti omistettu yhtiö ilmoittaa liikevaihtonsa nousseen viime vuonna kaksi prosenttia 1,6 miljardiin euroon ja liikevoiton 19 prosenttia 52,7 miljoonaan.
Konsernin yhtiöistä Fazer Leipomot paransi markkina-asemaansa sekä Suomessa, Venäjällä että Virossa. Konsernijohtaja Christoph Vitzthumin mukaan leipäkaupassa näkyy se, että ulkomailta tuotujen paistopistetuotteiden kasvusta huolimatta kuluttajat arvostavat myös kotimaisuutta ja tuotantoketjun läpinäkyvyyttä. Terveysnäkökulma ja halu välttää ylimääräisiä hiilihydraatteja on osaltaan vaikuttanut siihen, että leivän kulutus on laskenut.
– Leivästä on tullut enemmän herkuttelutuote. Halutaan leipää, jossa on paljon makua, Vitzthum sanoi STT:lle.
Suklainen keihäänkärki
Fazer Makeisten myynti ylitti edellisvuoden lähes kaikilla markkinoilla. Makeisissa Fazer on uuden strategiansa mukaisesti keskittynyt vahvasti suklaaseen.
– Suklaa on tuote, johon Fazerin brändi vahvimmin yhdistetään. Kun olemme katsoneet tuotevalikoimaamme, olemme tulleet siihen, että suklaa tulee olemaan Fazer Makeisille entistä vahvemmin keihäänkärki, Vitzthum sanoi.
Ruokailupalveluja tarjoava Fazer Food Services kasvatti sekin liikevaihtoaan. Ruokapalveluja tarjotaan Suomen lisäksi myös muissa Pohjoismaissa.
Uutta liiketoimintaa Fazer hakee kasvistrendistä ja aikoo perustaa uuden Lifestyle -liiketoiminta-alueen. Se keskittyy maidottomiin viljasta valmistettuihin tuotteisiin, kasvispohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin.
– Tavoitteemme on kasvattaa tätä liiketoimintaa merkittävästi, Vitzthum sanoi.
Konsernin liikevaihdosta leipomot ja ruokailupalvelut toivat kummatkin 37 prosenttia. Makeisten osuus oli reilu viidennes. Suomen osuus liikevaihdosta oli hiukan alle puolet ja Ruotsin vajaa neljännes. Kolmanneksi suurin markkina on Venäjä, jossa syntyy liikevaihdosta 11 prosenttia.