Suomalainen menestysresepti -finalisti Maria Jalkaselle tarjottiin ruokamessuilla raakasuklaata - syttyi rakkaus, joka toi mukanaan elämäntyön ja perheen

MAINOS SMR  pääkuva
Julkaistu 08.07.2021 00:00

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: S-MARKET

Maria Jalkasen kiinnostus ruokaan sai alkunsa terveysongelmista, joihin ravitsemus toi avun.

Suomalainen menestysresepti -ohjelman finaaliin tiensä siivittänyt Maria Jalkanen 28, on yrittäjä, kahden lapsen äiti ja luomuelintarvikkeita ja luonnontuotteita valmistavan Foodin Oy:n luova johtaja.

Ruoka ja ravitsemus alkoivat kiinnostaa Jalkasta jo hyvin nuorena. 13-vuotiaana hän kärsi vatsavaivoista, joiden taustalta löytyi ärtyvän suolen oireyhtymä.

– Aloin itse hoitamaan oireita muokkaamalla ruokavaliota. Välttelin maitotuotteita, makeutusaineita ja lisäaineita. 16-vuotiaana totesin, että muutoksista oli apua, Jalkanen muistelee.

Liikunnallinen ja aktiivinen Jalkanen huomasi muutosten tuovan energiaa arkeen. Kannatti selvästi katsoa, mitä suuhunsa laittaa.

­– Peruskoulun jälkeen opiskelin lähihoitajaksi. Ajatukseni oli suuntautua ensihoitoon, koska suuri unelmani oli myöhemmin päästä poliisikouluun. En ollut lukiotyyppi, joten ajattelin ensihoidon tarjoavan hyvän pohjan siihen, Jalkanen kertaa.

Poliisikoulu jäi haaveeksi

Haaveet poliisikoulusta kaatuivat terveysongelmiin. Vuonna 2008 Jalkasella todettiin välilevyn pullistuma. Haaveet ensihoidosta ja poliisikoulusta tyssäsivät selkävaivoihin.

– Opinto-ohjaaja sanoi suoraan, että minun kannattaa miettiä muuta uravalintaa. En voisi suuntautua alalle, joka on fyysisesti rankka, Maria kertoo.

Sekä Jalkasen äiti että sisko ovat sairaanhoitajia. Jalkasen mukaan voimakas hoivavietti tulee jo äidinmaidossa.

– Lähdin lähihoitajakoulun jälkeen kauneudenhoitoalalle. Koin, että siinä työssä on samankaltaista ihmisläheisyyttä. Opiskelin, kunnes sattuman kautta ystäväni tutustutti minut sellaiseen yritykseen nimeltä CocoVi. Päädyin sinne töihin, Jalkanen muistelee.

CocoVi oli Suomen ensimmäinen superfood-alan toimija. Jalkasen työ myynnin ja markkinoinnin parissa antoi näköalapaikan superfood-markkinan kasvuun.

– Hoidin luontaistuotekauppoja ja seurasin aitiopaikalta, kun superfoodit tulivat päivittäistavarakauppaan vuosien 2013 ja 2014 välisenä aikana, Jalkanen kertoo.

Raakasuklaata ja rakkautta

Vuonna 2014 Jalkanen edusti Kevätmessuilla CocoVia. Samassa tapahtumassa työskenteli Jalkasen nykyinen aviomies, Lasse Jalkanen, joka on myös Foodinin perustaja.

– Lasse tuli tarjoamaan raakasuklaasta tehtyä rocky roadia. Hän tuli tekemään tuttavuutta, kun olin kilpailevan firman leivissä edustamassa. Siitä se sitten lähti, Jalkanen nauraa.

Puolen vuoden tapailun jälkeen tuli ensimmäisten virallisten treffien aika. Kaksikko lähti yhdessä Aasiaan. Kemiat kohtasivat, ja pariskunta hitsautui yhteen.

– Oli luonnollista, että siirryn Foodinille töihin. Elettiin vuotta 2015. Kipinä ja usko olivat jo syttyneet siihen, että terveellisillä valinnoilla ja ruualla voi parantaa omaa terveyttä ja vaikuttaa ympäristöön, Jalkanen sanoo.

Luovana johtajana Jalkanen vastaa Foodinin brändistä, markkinoinnista ja ulkoasusta. Haasteena on olla jatkuvasti kaksi askelta edellä kilpailijoita alalla, joka kehittyy nopeasti.

– Olemme kasvuyritys, joten olen aika paljon kiinni arjen pyörittämisessä. Lasse on Foodinin toimitusjohtaja, jonka alaisuudessa toimivat tuotanto ja myynti, Jalkanen kertoo.

Koko kansan chiavälipala

Tuote, jonka Jalkanen ja Foodin tuovat kilpailuun, on chia-siemenistä, marjoista ja hedelmistä valmistettu välipalatuote, Chia Good -vanukas. Chia-siemenet, joita Foodin myy, ovat itsessään Suomessa tunnettu tuote. Siemeniä myydään satojatuhansia kiloja vuodessa.

– Chia Good on lusikoitava luomuvälipala, jossa chia-siemenet ovat pääosassa. Olemme muhitelleet tuoteideaa jo vuodesta 2014. Suomessa ei aiemmin ole lainsäädännöllisistä syistä ollut mahdollista lanseerata tällaista tuotetta. Lakimuutos tuli voimaan vasta viime vuoden puolella, Jalkanen kertoo.

Lainsäädäntö on syy siihen, miksi Foodin ei ole tuonut markkinoille tuotetta aiemmin. Valmiin tuoteidean myötä Suomalainen menestysresepti -kilpailuun lähteminen oli luontevaa.

– Seurasin ohjelmaa viime vuonna ja innostuin silloin. Formaatti on hauska ja kiinnostava. Panttasimme tuotetta ohjelmaa varten, sillä chia-välipalasta on saatava koko kansa tuote, Jalkanen sanoo.

Iso markkinointiponnistus on tarpeen, sillä kasvipohjaisten välipalatuotteiden markkinoiden kilpailu on kovaa. Tuoretuotteen kierron on oltava riittävää, jotta kannattavuus säilyy.

Terveellisempää ruokakulttuuria

Kilpailu vie tällä hetkellä suurimman osan Jalkasen ajasta. Suunnitelmissa on pieni loma, mutta ensin tuote on saatava kauppojen hyllyille. Tuli kisamenestystä tai ei.

– Puoliso on ehkä jo pari kertaa kuittaillut. Yhtenä lauantaina saimme lapset hoitoon, ja piti olla kahdenkeskistä aikaa. Raahasin kuitenkin Lassen tehtaalle tekemään reseptiikkaa, sillä tässä voi vielä tehdä pientä hienosäätöä, Jalkanen nauraa.

Tulevaisuudessa Jalkaset aikovat edelleen keskittyä Foodiniin, joka on heidän elämäntyönsä. Foodinin Jyväskylän tehdas tähtää kestävään kehitykseen, sillä se toimii täysin hiilineutraalisti maalämmön, hukkalämmön talteenoton ja katolle asennettujen aurinkopaneelien avulla.

– Tulevaisuudessa kiinnostaisi myös auttaa samankaltaisia yrityksiä menestymään. Toivon, että voimme tulevaisuudessa muuttaa ruokakulttuuria kestävämpään ja terveellisempään suuntaan, Jalkanen päättää.

Suomalainen menestysresepti -ohjelman kolmannen kauden jaksot nähdään MTV3-kanavalla keskiviikkoisin klo 21.