Kilpailu tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää omaa tuoteidea valmiiksi tuotteeksi kauppojen hyllyille.
Suomalainen menestysresepti -kilpailuun etsitään jälleen uusia tuoteaihioita ja kilpailijoita. Ohjelma on viiden kauden ajan tuonut markkinoille uusia tuotelanseerauksia, jotka ovat löytäneet tiensä S-ryhmän kauppojen hyllyiltä suomalaisten vatsoihin ja sydämiin.
– Kilpailu on todella vaativa, mutta antoisa. Toivomme mukaan eri ikäisiä kilpailijoita ihan kaikista taustoista ja lähtökohdista, ohjelman tuottaja Susanna Lasarov sanoo.
Vuosien varrella ohjelmaa on ehditty tehdä jo viisi tuotantokautta. Ne ovat opettaneet, että kilpailijoiden on todella sitouduttava tuotekehitysprojektiin.
– Kisassa voi pärjätä niin kokenut ruoka-alan yrittäjä kuin vasta-alkaja. Tärkeintä on, että suhtautuu tuotteen kehittämiseen intohimolla. Tämä prosessi vaatii aikaa ja paineensietokykyä, Lasarov kertoo.
Kilpailussa finalisteilla on puoli vuotta aikaa kehittää ruokainnovaatio lanseerauskuntoon. Tiukassa rutistuksessa tehtävät, kilpailu ja kuvaustahti kulkevat rinta rinnan.
– tuomarit usein sanovat, että kilpailijoiden on laitettava kaikki muu syrjään ja keskityttävä tähän, mutta toki on samanaikaisesti elettävä myös omaa elämää ja pyöritettävä bisnestä taustalla. Kilpailun on kuitenkin oltava puolen vuoden ajan ykkösprioriteetti, Lasarov kertoo.
Kilpailijan tuotteen on tehtävä vaikutus tuomareihin ja voitettava kuluttajat puolelleen. Tärkeää on, että uusi innovaatio erottuu valtavasta valikoimasta jo olemassa olevia tuotteita.
Itse ohjelman teko ja kilpailuun osallistuminen on ainutlaatuinen kokemus, tilaisuus ja ponnahduslauta elintarvikemarkkinoille. Kilpailijat saavat apua koko kilpailun ajan.
– Kilpailun aikana saa tsempin ja tuen niin tuomareilta, Foodwestiltä kuin S-ryhmältä. Samoin tv-tuotanto on itsessään kokemus, jonka aikana kilpailijoista hitsautuu porukka, jossa tsempataan toinen toistaan. Jokaisella kaudella kilpailussa on ollut hyvä yhteishenki, Lasarov vakuuttaa.
Lasarov pohtii ääneen, että moni voi haaveilla oman tuotteen lanseerauksesta vuosia, mutta ei löydä keinoja tai tilaisuutta toteuttaa haaveitaan. Siinä mielessä Suomalainen menestyresepti -kilpailu voi tehdä unelmista totta.
– Moni on kiitellyt tuomareita ja tuotantoryhmää kokemuksesta. Olemme kaikki kilpailijoiden tukena ja haluamme, että prosessi on positiivinen kokemus jokaiselle, joka uskaltaa heittäytyä mukaan, Lasarov sanoo.
Tärkein tie kilpailun voittoon on menestysresepti-tittelin ansaitseva tuote. Aiempien kausien voiton ovat vieneet kasvispyörykkä Boltsi, Rostis-piirakka, Fallero-härkäpapupyörykkä ja savunmakuiset Smoke House -valmisruuat. Viimeisimmän viidennen kauden voittajaksi valikoitui Bakerika-pakastekeksitaikina.
– Haluamme löytää kunnianhimoisen, yllättävän ja ainutlaatuisen menestysreseptin, joka ansaitsee paikkansa aiempien kausien voittajien rinnalla, Lasarov kiteyttää.
Juttua muokattu 07.03.2024: Haku on päättynyt.
Haemme jälleen Suomalaista Menestysreseptiä - osallistu ruokainnovaatiollasi mukaan kilpailuun!