Suomalainen menestysresepti etsii jälleen ruokakauppojen uutta hittituotetta – Jyrki Sukulan luotsaama ohjelma alkaa pian!

Viime vuoden Menestysreseptin voittotuote sai soraäänet valloilleen – Jyrki Sukula:"Se, että se on runona tai sanoina pöytälaatikossa, niin se ei ole vielä hitti" 29:39
Jyrki Sukula kertoi MTV Uutisille ohjelmasta ja sen tekemisestä. Näin tuleva kausi eroaa edellisistä.

Suomalainen menestysresepti -ohjelmasarjassa seurataan kuuden ruoka-alan innovaattorin ja heidän tuotteensa huimaa matkaa ideasta kauppojen hyllyille.

S-ryhmän ideoimassa ja nyt kolmatta kertaa järjestettävässä Suomalainen menestysresepti-kilpailussa etsitään uusia kotimaisia ruoan supertähtiä.

Ohjelma toimii kiihdytyskaistana uusille suomalaisille ruokainnovaatioille, ja se on tuonut päivittäistavarakauppaan monipuolisen kattauksen uusia ruokasuosikkeja.

Edelliskausien voittajat, siemenpyörykkä Boltsi ja paistopisteillä loistava ruispiirakka Rostis, ovat molemmat olleet ennätyksiä rikkovia myyntimenestyksiä kautta maan.

Minkälaiseen myllytykseen intohimo ja usko omaan ideaan pahimmillaan ja parhaimmillaan johtaa, kun palkintona on mahdollisuus nousta suomalaisen ruoan uudeksi supertähdeksi? Tiukka aikataulu ja haastavat tehtävät tuovat peliin oman lisäpaineensa kilpailussa, jonka voittaja on S-ryhmän syksyn ykköslanseeraus.

Kilpailijoita kirittää ja suorituksia matkan varrella arvioi ruoan, kaupan sekä markkinoinnin ammattilaisista koostuva tuomaristo, jota johtaa ohjelman juontaja, ruoka-alan monitoimimies Jyrki Sukula

Jyrkin aisapareina tuomaristossa jatkavat Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila sekä elintarvikealan asiantuntijayrityksen Foodwestin tutkimusjohtajaSuvi Luoma. Tuomarinelikon täydentää Sampo Päällysaho, joka S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtajana seuraa näköalapaikalta kuluttajien mieltymyksiä ruokakauppojen valikoimaviidakossa.

Tuomareilla on kilpailijoille suuret odotukset

Ohjelman päätuomari ja juontaja Jyrki Sukula on monessa liemessä marinoitu ja palkittu kokki. 40 vuotta jatkuneella urallaan Sukula on työskennellyt useissa huippuravintoloissa, toiminut itsekin ravintoloitsijana jo 30 vuotta ja kehittänyt laaja-alaisesti ruokaan liittyviä innovaatioita ja ruokateollisuutta. 

Lukuisien ruoka-aiheisten tv-ohjelmien myötä koko kansalle tutuksi tullut Sukula on sukkuloinut Suomen ja Italian Piemonten viinitilalla sijaitsevan kotinsa väliä nyt jo yli 15 vuotta. Intohimo ruokaan ja hyvän tuottamiseen ruoan kautta vie miestä edelleen niin maasta kuin hankkeesta toiseen.

– Kilpailijoilta odotan omistautumista ja intohimoa viedä tuotetta eteenpäin ja saada sitä kautta kuluttajat puolelleen. Rohkeus taas on ominaisuus, jota kilpailijoissa arvostan, Sukula sanoo.

– Minulle menestysresepti tarkoittaa tuotteita, joilla on myös syvempi arvopohja ja joiden mukana kuluttaja saa jotain enemmän, kuin pelkän tuotteen. Sillä ulottuvuudella kiinnostavasta innovaatiosta saattaa syntyä todellinen menestys, hän jatkaa.

Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila jatkaa tuomarina tuttua vaativaa linjaansa. 

– Odotan, että kilpailijat ovat mukana tosissaan ja valmiita ottamaan neuvoja vastaan. Kovastakin kritiikistä huolimatta on tärkeä muistaa, että tuomaristo on olemassa ennen kaikkea kilpailijoita varten.

Elintarvikealan asiantuntijayrityksen Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma odottaa suurella mielenkiinnolla, miten valtatrendit ja ravintoloita kurittanut koronavuosi näkyvät kisassa.

– Aiemmat voittajatuotteet ovat olleet isoja hittejä, ja toivon kisalta tälläkin kertaa sellaisia herkullisia uusia innovaatioita, joilla on selkeä ja ymmärrettävä, kuluttajaa puhutteleva konsepti. Uskon vahvasti, että myös tänä vuonna kisan avulla löytyy uutuustuotteita, joita emme ole osanneet arkeemme aiemmin ajatella, mutta jotka onnistuvat valloittamaan suomalaisten sydämet. 

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho haluaa tuomarin roolissa pitää silmällä sitä, että kilpailussa kehitettävät tuotteet ovat sellaisia, joita kuluttajat ovat kaivanneet.

– On kunnia olla mukana edesauttamassa uusia suomalaisia ruokainnovaatioita, jotka helpottavat ja rikastavat kuluttajien ruoka-arkea. Mahdollisuus tukea ja edesauttaa pienten ja keskisuurten suomalaisten yritysten tuotekehitysprosessia on myös tärkeä ja merkityksellinen osa kilpailua, ja tekee työstä erityisen palkitsevaa.

Seuraavan menestysreseptin etsintä käynnistyy mtv-palvelussa ja MTV3-kanavalla keskiviikkona 23.6. klo 21.

Lue myös:

    Uusimmat