Suomalaisten muuttuvat kulutustottumukset on pantu merkille myös Suomalainen menestysresepti -ruokainnovaatiokilpailussa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa tietää, että säilykkeet on vuosia mielletty tasaiseksi ja tylsäksi tuoteryhmäksi.
– Tarjolla on ollut hieman vanhanaikaiseksi miellettyjä tuotteita, ei ole ollut uusiin nykypäivän kuluttajatarpeisiin vetoavia tuotteita, Oksa toteaa.
Koronapandemia toi keväällä 2020 mukanaan muutoksen. Kuluttajat varautuivat olemaan kotona pitkiä aikoja, joten säilykkeet olivat säilyvyytensä vuoksi käytännönläheinen ratkaisu. Oksan mukaan kuluttajat ymmärsivät tuolloin säilykkeiden edut.
– Olemme vuonna 2022 siirtyneet pandemiasta toisenlaisiin poikkeusaikoihin. Nyt kuluttajia kiinnostaa esimerkiksi kotivaran rakentaminen. Moni taho ohjeistaa, että kotona on hyvä olla vähintään 72 tunnin kotivara poikkeustilanteita varten, Oksa sanoo.
Kiinnostus säilykkeisiin on lisääntynyt myös poikkeuksellisen korkean hintainflaation vuoksi, sillä säilykkeet ovat yleisesti ottaen edullista ruokaa.
– Säilykkeet ovat erittäin helppokäyttöisiä, joten yleisen trendin mukaisesti sekin on osaltaan kasvattanut niiden suosiota, Oksa kertoo.
Trendinä kotimaisen vähän hyödynnetyn kalan vaihtoehdot ovat nyt uudella tavalla löytäneet tiensä säilykepurkkiin.
– Särki, silakka, muikku, ahven, lahna ja hauki ovat osa nykyistä kalasäilykemarkkinaa. Niiden myynti on moninkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Tarjonta on synnyttänyt kasvun, Oksa sanoo.
Hernekeiton hyllykaveri
Suomalainen menestysresepti -ohjelman neljännellä kaudella on tällä hetkellä mukana kaksi säilykeinnovaatiota, joista toinen on Nanne Jalman luotsaamat Happyfood&people Oy:n Happy Soup -linssikeitot. Makuvariantteina keitoissa ovat linssi- ja härkäpapukeitto.
– Ajatus lähti omasta tarpeesta ja oivalluksesta. Olen pienen tytön äiti, joten tiedän terveellisille ja helposti valmistettaville vaihtoehdoille olevan kysyntää. Ei ruokaa aina sen isommin ehdi tehdä tai laittaa, Jalma kertoo.
Tuttavallisemmin ”linssariksi” ja ”härnäriksi” kutsuttavissa keitoissa maistuu pehmeän itämainen makumaailma. Linssikeiton maut ovat lähtöisin Jalman hyvältä ystävältä Monalta, joka opetti yhteisten työskentelyvuosien aikana Jalmalle paljon itämaisesta keittiöstä ja maustamisesta.
– Valmistus molemmissa keitoissa on juuri sama kuin purkki hernekeitolla! Suosittelen kuitenkin lisäämään kaura- tai kookosmaitoa, niillä saa aivan uusia makuja helposti luotua!
Tuotteemme ovat aina vegaanisia, mutta emme tule se edellä markkinoille. Tarkoitus on tehdä niin herkullista ruokaa, että sekasyöjäkään ei kysele eläinproteiinin perään, Jalma hehkuttaa.
Menestystä uudelle uusille keitoille povataan myös S-ryhmän puolelta, sillä hernekeiton kaveriksi on kaivattu vaihtoehtoa pitkään.
– Kyseinen tuoteryhmä on ollut pitkään pölyttynyt, vaikka hernekeitot ovatkin iso juttu edelleen, Oksa avaa.
Oksan mielestä Happy Soupin keitot on maultaan helposti lähestyttäviä, mutta kuitenkin kaikkea muuta kuin tylsiä. Tuotteissa on nykykuluttajaa kiinnostavia makuja ja raaka-aineita.
– Nanne on myös onnistunut brändäämisessä. Hänen persoonansa näkyy pakkaussuunnittelua myöten. Alkuperäinen resepti on kehitetty intohimolla ja rakkaudella, Oksa kehuu.
Uuden polven säilykkeet
Mari Palin on Vähäsarja Oy:n joukkojen kanssa kehittänyt säilykehyllylle aivan uudenlaisen Jemma-tuotesarjan. Suomalaisen menestysreseptin tällä kaudella Palin luotsaa sarjan kolmea ensimmäistä tuotetta. Kansainväliset herkut Pulled Pork BBQ, Butter Chicken ja Vege Gochujang on saatu säilykepurkkiin.
– Kaikkia uutuustuotteita voi käyttää sellaisenaan, sillä ne on valmiiksi kypsennetty. Butter Chicken on aivan törkeän hyvä, Pulled Pork sopii vaikka sämpylän täytteeksi, pizzan päälle tai piirakkaan. Vegeproteiinit nousevat koko ajan, joten Vege Gochujang -pyörykät sopivat vaikka falafelin joukkoon. Ne käyvät myös pastan tai perunan kanssa, Palin kertoo.
Vaikka Vähäsarja Oy on valmistanut säilyketuotteita 90-luvulta lähtien, ovat uudet liha- ja vegetuotteet tuore aluevaltaus pääsääntöisesti kalatuotteisiin keskittyneelle perheyritykselle.
– Toivottavasti kuluttajat ihastuvat tuotteisiin ja löytävät oman suosikkinsa. Tämä on ollut käsittämättömän hieno matka. On tullut arvokasta palautetta ja tietoa, Palin kiittelee.
S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa odotetaan innolla yllättäviä uutuustuotteita. Jemma-tuoteperheen maut ovat sellaisia, joita ei ole säilykehyllyllä ennen nähty.
– Maut ja raaka-aineet ovat Jemma-tuotteissa piristäviä, mutta kuitenkin kuluttajille tuttuja monesta yhteydestä. Butter Chicken, Pulled Pork ja Vege Gochujang tuovat varmasti kokonaan uusia kuluttajia säilykekategoriaan, Oksa hehkuttaa.
Oksan mielestä myös pitkän linjan perheyrityksen tarina vetoaa. Tuotteissa ovat brändääminen, pakkaussuunnittelu ja tuotekehitys kohdallaan.
– On kiinnostavaa nähdä, miten kuluttajat ottavat nämä tuotteet vastaan, Oksa sanoo.
Kotihävikki pienenee
Ympäristösyistä säilykkeet ovat kuluttajalle erinomainen ratkaisu. Säilyvyys pienentää hävikkiä ja kylmäketju ei voi katketa tuotteella, joka ei tarvitse kylmäsäilytystä.
– Ympäristöasiat ovat olleet jo pidempään nosteessa, mutta nyt sen rinnalle on tullut talousnäkökulma. Säilykkeet ovat monesta syystä fiksua kuluttamista.
Oksa näkee säilykekategoriassa paljon mahdollisuuksia kuluttajien kiinnittäessä huomionsa omaan kulutukseen.
– Kun makrotekijöihin yhdistää kiinnostavat uutuudet, maut ja innovaatiot, se on aika hyvä yhdistelmä tuoteryhmän kasvun kannalta, Oksa summaa.