Suomalainen menestysresepti -ohjelman voiton vei pientä savustamoa luotsaava Tero – ja savu maistuu myös voittajatuotteessa

MAINOS SMR5 pääkuva
©Sami_Heiskanen
Julkaistu 02.02.2023 12:51

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: S-MARKET

15 vuoden ajan elintarvikealalla vaikuttanut Tero Sivula kuvailee Suomalainen menestysresepti -kilpailua työuransa opettavaisimmaksi matkaksi.

Tero Sivulalla ja Mattila Bros -yrityksen henkilökunnalla on syytä juhlaan, sillä Teron luotsaamat Smokehouse-valmisruuat veivät Suomalainen menestysresepti -ohjelman voiton.

Uudessa valmisruokatuotteessa yhdistyvät amerikkalainen smokehouse-kulttuuri ja suomalainen savusaunaperinne. Rasiaan pakattavan valmisruoka-annoksen reseptin salaisuus on se, että kaikki tuotteet ovat hyvänmakuisia, savun makuisia ja täyttäviä.

– Nyt mennään maku edellä sataprosenttisesti, kertoo Mattila Bros -nimellä tunnetun yrityksen toimitusjohtaja Tero Sivula.

Savustuskulttuuri on kaiken ytimessä, sillä Teron vaimon Essin isoisä Leo Mattila lähti 50-luvun puolivälissä Kanadaan metsätöihin. Siellä mies sai opit amerikkalaisesta ruokakulttuurista. Leon palattua Suomeen vuonna 1958 perustettiin yritys, joka nykyisin tunnetaan nimellä Mattila Bros.

– Tarina taustalla on juureva, sillä meillä on täällä Mattila Bros -tehtaamme sydämessä aito savusauna. Olemme savustaneet perinteisiä suomalaisia saunapalvikinkkuja ja muita savustettuja tuotteita. Hyödynnämme sitä toden teolla kaikkien valmistamiemme proteiinien valmistuksessa, käsityönä ja pitkien kypsytysaikojen kanssa totta kai, Tero kertoo.

Uusi tuotekategoria haastoi

Alkuperäisenä ajatuksena oli, että Smokehouse-tuotesarjaan kuuluvat ainakin kana- ja possuvariantti. Kunnianhimoisena tavoitteena oli kuitenkin alusta asti laajentaa valikoimaa. Valmisruuat eivät olleet Mattila Bros:ille tai Terolle ennestään tuttuja, joten uusi tuotekategoria itsessään oli jo haaste.

– Aikaisemmin fokus on ollut kypsien lihajalosteiden teollisessa tuotannossa. Nyt kun siirryimme valmisruuan maailmaan, oli haasteena kaikki säilyvyydestä lähtien. Oli ajateltava sitä, miten eri komponentit toimivat, Tero avaa.

Valmisruokahyllyn valikoima on laaja, joten kilpailijat tuli huomioida. Tero on ylpeä siitä, että he kehittivät kategoriaan erottuvat tuotteen.

– Finaaliin tullessa meillä oli tosi tasapainoinen ja valmis tuotesarja. Kaikki oli tuotteen kana- ja possuvarianttien osalta selvää. Halusimme kuitenkin kehittää myös kasvisvariantin, mutta vain jos saamme siitä tasavertaisen kilpailijan possulle ja kanalle, Tero sanoo.

Kasvisversiota kehitettiin pieteetillä. Juuresten kypsyydet ja maut tuli saada kuntoon. Halloumin savustusaikaa haettiin sitkeästi. Lopulta yritys kannatti.

– Kasvisvarianttimme tuntuu kiinnostuksen perusteella olevan kovin tuotteista. Siinä on hickory-paahdettuja kasviksia ja juureksia; perunaa, porkkanaa, palsternakkaa ja sipulia. Kasvisten kaverina on aito halloumi Kyprokselta, Tero kuvailee.

Tero kiittele SOK:ta tuesta tuotekehityksen aikana. Apua on todella ollut tarjolla silloin, kun sitä on tarvittu.

– SOK:n Sampo Päällysaho sanoi, että ”hei me ollaan nyt Tero täällä teitä varten”. Siltä se on myös tuntunut, Tero hehkuttaa.

SOK ei ole ainut, jota Mattila Bros saa kiittää. Elintarvikeala ei ole yhden miehen show, vaan uuden tuotteen matkassa on lukuisia yhteistyökumppaneita.

–  Laskettiin Essin kanssa, että voiton julkistuksen jälkeen kiitämme yli 80 yritystä, jotka ovat tavalla tai toisella olleet tässä mukana. Tätä ei todellakaan tehdä yksin, Tero jatkaa.

Kasvua luvassa

MAINOS SMR fiilis

Tero haluaa, että Smokehouse-valmisruuat ovat vuonna 2023 kategoriansa myydyin tuote. Tavoitteet ovat korkealla.

– Aina kannattaa manifestoida hyviä asioita. Tähän mennessä näkymät ovat hyvät, sillä liikevaihto on budjetoitu tälle vuodelle kaksinkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna, Tero kertoo.

Tero paljastaa, että tuotesarja kehittyy edelleen, sillä Mattila Bros on tarjoamassa kahta uutta makuvarianttia Suomalaisessa menestysreseptissä nähtyjen tuotteiden rinnalle.

– Tarkoitus on, ettei tämä jää tähän. Valmisruokabisnes tulee tästä eteenpäin olemaan yksi iso osa yritystämme.

Paras päätös kilpailussa oli Teron mielestä se, että Mattila Bros ymmärsi tuotekehityksessä palata juurilleen savustuskulttuurin pariin.

– Historiastamme on ollut etua. Olemme pikkuisen nokisia ja rasvaisia, mutta ylpeitä siitä, Tero sanoo.

Voitonjuhlaa Tero ja Essi-vaimo aikovat viettää pitkälti työn parissa. Mattila Bros:in henkilökunnan kanssa juhlitaan hyvän ruuan ja kuplivan merkeissä.

– Voitto on ehdottomasti työurani hienoin juttu, Tero iloitsee.

MAINOS SMR fiilis2