Sähköautot ovat kuuma puheenaihe. Yksi paljon keskustelua herättäneistä aiheista on autojen lataaminen, sillä kaapeleiden kanssa pyöriminen ei ole erityisen miellyttävä osa sähköautoilua. Induktiivinen lataus on ollut puheenaiheena jonkin aikaa, ja nyt Mercedes näyttäisi tuovan sen ensimmäisen tarjolle kuluttajille.
Mercedes-Benz on kehittänyt induktiolatausta vuodesta 2015 lähtien. Tuotekehitys on nyt siinä vaiheessa, että valmistaja tarjoaa vuonna 2017 järjestelmää lisävarusteena S-sarjan pistokehybridiin. Latausjärjestelmä perustuu kahteen käämiin, joiden väliin syntyy magneettikenttä. Ensiökäämi voidaan sijoittaa esimerkiksi autotallin lattiaan ja toisiokäämi sijaitsee auton pohjassa. Kun auto ajetaan oikealle kohdalle, tulee tästä kuljettajalle ilmoitus ja lataus käynnistyy automaattisesti. Käämeillä saavutettua latausteho on 3,6 kW ja latauksen hyötysuhde on parhaimmillaan lähes 90 prosenttia.
Induktiivisen latauksen lisäksi myös akkutekniikassa odotetaan merkittäviä kehitysaskelia lähivuosina. Nykyään laajasti käytössä olevat litiumioniakut tulevat saamaan haastajakseen litium-sulfaattiakut, joiden avulla akkujen energiatiheys saadaan parhaimmillaan kaksinkertaistettua, vaikka akun tarvitsema tila pysyy samana.
Induktiivisen latauksen lisäksi myös pikalatausjärjestelmät kehittyvät. Mercedes-Benz on ollut mukana monien muiden autovalmistajien tavoin kehittämässä avointa ja standardoitua CSS-latausjärjestelmää. Järjestelmä laajentaa nykyisin AC-vaihtovirtaan perustuvaa sähköautojen latausta DC-tasavirran mahbdollistamalla nopealla pikalatauksella. Autosta ja akusta riippuen latausteho pikalatauspisteessä voi olla jopa 150 kW, mutta järjestelmä itsessään mahdollistaa jopa 350 kW:n lataustehon. Mercedes tuo CSS-stadardin mukaisen latausjärjestelmän kaikkiin sähköajoneuvoihinsa vuodesta 2018 lähtien.
Kuva: Mercedes-Benz