Valmistaja keksi, miten paketoida jopa 25 prosenttia enemmän energiaa sähköauton akkuun – tulevassa mallissa jopa 650 kilometrin toimintamatka
Yhdysvaltalainen Rivian on tehnyt merkittävän läpimurron sähköautojen akkutekniikan kehityksessä.
Rivianinsähköautojen käyttövoimasta vastaava varapääjohtaja Richard Farquhar on kertonut Charged-julkaisun haastattelussa yhtiön tehneen teknisen läpilyönnin sähköautojen akkukehityksessä.
Rivianin insinöörit ovat onnistuneet kehittämään volyymiltaan tähän asti energiatiheimpiä akkumoduuleita. Wattitunteina per litra uudet moduulit ovat 20–25 prosenttia tähän asti tunnettuja suurempia.
Lue myös: Jenkkivalmistaja esitteli poskettoman tehokkaan sähkö-pickupin – ja voi veljet, miltä se näyttää!
Huima 180 kWh:n akusto
Avainasemassa teknisessä läpilyönnissä on Farquahin mukaan ollut moduulin uusi rakenne ja jäähdytystekniikka.
Jokaisessa moduulissa on kaksi kerrosta, joista jokainen sisältää sylinterin muotoisia tyypin 21700 solukennoja. Yhden moduulin energiasisällöksi tulee 15 kilowattituntia.
Tavallisessa akkupaketissa on yhdeksän tällaista moduulia. Premium-akkupaketissa moduuleita on 12, mikä antaa akuston kapasiteetiksi 180 kilowattituntia. Se tarkoittaa tulevassa Rivianin sähköautossa yli 645 kilometrin toimintamatkaa.
Moduulissa on jäähdytyslevyt ylemmän ja alemman kennokerroksen välissä. Tämän tekniikan uudenlainen kontrollointi antaa Rivianin akustolle mahdollisuuden jäähtyä tehokkaammin. Lämmön poisohjautuminen on nyt saatu johdettua tehokkaammin kennojen keskeltä. Näin ollen kennot on voitu pakata tiukempaan, lähemmäs toisiaan, mikä puolestaan johtaa Farquahin mukaan mainittuun energiatiheimpään akustoon.
Akustoa jäähdytetään pitkittäissuuntaisesti, tähän asti yleisesti käytetyn radiaalisen sijaan. Tämän ansiosta kennojen väliin on voitu jättää jäähdyttävä ilmakerros. Kennojen väleihin ei näin tarvinnut lisätä mutkittelevaa jäähdytysnestekanavistoa, kuten tehokkaimmissa akuissa tähän asti.
Rivianin ilmoittama tekninen edistysaskel on välttämätön suurten ja ilmanvastukseltaan epäedullisempien autojen, kuten Rivianin täyssähköisen R1T-avolavan, toimintasäteen kasvattamiseksi. Samalla akustosta saadaan litteämpi, joten se vie vähemmän tilaa.
Lähde: Charged
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää