Tänä vuonna suomalaiset saavat noin 2 miljardia euroa veronpalautuksia ja niitä saa noin 3,5 miljoonaa suomalaista. Suomalaisen Työn Liitto muistuttaa, että veronpalautukset voivat antaa merkittävät piristysruiskeen Suomen kansantaloudelle.
– Jos jokainen suomalainen käyttäisi suomalaisiin tuotteisiin 10 euroa joka kuussa, voitaisiin sillä synnyttää tai säilyttää kymmenen tuhatta suomalaista työpaikkaa, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala kertoo.
Veronpalautusten vaikutus kansantalouteen riippuukin siitä, mihin rahat suuntautuvat.
– Vaikutus talouteen tulee kulutuskysynnän kasvusta. Kotitaloudet ovat kansantalouden perusta ja kotimaisen kysynnän kasvu on iso tekijä talouden kasvulle, Lausala kertoo.
Kampanja suosii kotimaisia joululahjoja
Me We -yrityksen toimitusjohtaja Katariina Lindsten on järjestänyt kampanjan tukeakseen kotimaisia tuotteita ja sitä kautta myös kansantaloutta. Ainakin yksi suomalainen joululahja -kampanjan tarkoituksena on kannustaa suomalaisia antamaan jouluna ainakin yhden Suomessa valmistetun joululahjan.
– Esittelemme ihmisille pientuottajien tuotteita, sillä pienyrittäjien on joskus vaikea huutaa omaa asiaansa, Lindsten kertoo.
Kampanjaan on Facebookissa ilmoittautunut osallistuvansa jo kahdeksan tuhatta henkilöä ja kolme tuhatta on ilmoittanut olevansa kiinnostunut.
Lindsten suosittelee erityisesti suomalaisia tekstiilituotteita.
– Meillä on paljon hyviä tekstiilejä, joita pitäisi arvostaa. Kotimaan lisäksi niitä tulisi viedä enemmän myös ulkomaille.
Hänen mielestään Suomesta puuttuu Yhdysvaltojen kaltaista kansallismielisyyttä, jossa kotimaisia tuotteita arvostetaan. Ruotsissa esimerkiksi hänen mukaansa oman hännän nostaminen osataan.
Tero Lausala muistuttaa kuitenkin, että kun suomalaisia tuotteita ostetaan, laatu on yleensä tärkeä syy.
– Kyselyiden mukaan suomalaista tuotetta ostetaan laadukkuuden ja laadun vuoksi. Seuraavan syynä tulee työllistävä vaikutus, hän kertoo.