Keittiöstä kylpyhuoneseen, lastenhuoneeseen ja makuuhuoneeseen. Koko koti suomalaista on Suomalaisen Työn Liiton esittelemä kokonaisuus, joka on esillä keskiviikkona alkaneilla Habitare-mesuilla.
– Kyseessä 360 neliöinen talo, jossa kaikki tuotteet on joko Suomessa valmistettu tai Suomessa muotoiltu. Meillä on yli 70 yritystä, jotka ovat olleet mukana. Siellä on ikkunoita, parketteja, tekstiiliä ja sohvaa, sauna, kylpyhuone ja jopa ulkotilat suomalaista alkuperää, Suomalaisen Työn Liiton toimistusjohtaja Tero Lausala sanoo Huomenta Suomen haastattelussa.
Jokaiseen paikkaan löytyi siis suomalainen tuote.
– Kyllä se vähän yllätti meitäkin, Lausala naurahtaa.
Lautalan mukaan he ovat halunneet osoittaa, että Suomessa tehdään edelleen laadukkaita huipputuotteita.
– Ja ne pärjäävät sekä Suomessa että maailmalla ja niistä voidaan koota kokonainen koti. Meillä on todella paljon osaamista.
Kotimaisen suosiminen näinkin isossa mittakaavassa on mahdollista, mutta arvostammeko ja valitsemmeko me suomalaiset kotimaista? Ostospäätökseen päällimmäisenä vaikuttaa kuitenkin useimmiten hinta ja laatu.
– Teimme tutkimuksen, jossa seurattiin asiaa kolmen vuoden ajan. Vuonna 2013 teetimme taloustutkimuksella mittauksen, jossa 50 prosenttia suomalaisista sanoi, että he ostavat suomalaisia tuotteita aina kun on mahdollista. Tänä vuonna samoin sanoi jo 80 prosenttia suomalaisista.
Lautala muistuttaa, että harvoin suomalaisuus sellaisenaan vaikuttaa ostospäätökseen vaan taustalla on muita arvoja, kuten eettisyys ja työllisyysvaikutukset joita halutaan kannattaa.
– Se työllistävyys, eli halutaan tukea suomalaista työllisyyttä on heti kakkosena laadun jälkeen. Sitten tulee eettisyys ja vastuullisuus, jotka mielletään monesti suomalaiseen tuotteeseen. Tidetään millaisissa olosuhteissa tuote on tehty ja sitä ei ole tuotu kaukaa eli hiilijalanjälki on pienempi.
Lausala muistuttaa, että kuluttajalle hinta on yhä tärkeä kriteeri.
– Mutta meillä on monia sellaisia tuotteita, joissa hinta ei ratkaise vaan halutaan maksaa laadusta.