Tänään vietetään ensimmäistä kertaa Osta työtä Suomeen -päivää. Päivällä halutaan muistuttaa, että kuluttajilla on kotimaan työllisyyteen vaikuttavaa valtaa. Samalla muistutetaan siitä, minkälaisesta merkistä suomalaisen tuotteen tunnistaa.
Perjantaina kaupoissa riittää ruuhkaa kun viikonlopun ruokatarpeet haetaan marketeista. Suomalaisen työn liitto haluaa muistuttaa Osta työtä Suomeen -päivällä, että kuluttaja voi omilla valinnoillaan vaikuttaa suomalaisten työllisyyteen.
– Osta työtä suomeen päivän tarkoitus on se, että jokainen kiinnittäisi huomiota omiin valintoihin ja miettii että voisiko sen piirun verran siirtää suomalaisempaan päin ja työllistää näin suomalaisia, sanoo Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.
Kiireen keskellä ei kaupassa aina ehdi tihrustaa tuotteiden kotimaisuuden perään. Siksi päivällä halutaan myös muistuttaa kuluttajia erilaista merkinnöistä, joista tunnistaa kotimaassa tehdyn tuotteen.
– Kannattaa katsoa, näitä avainlippuja ja hyvää suomesta merkkejä sen takia, että silloin yhdellä silmäyksellä tulee asia selväksi, eikä tarvitse tutkailla pikkupränttejä, sanoo Mantila.
Näistä merkeistä tunnistat suomalaisen työn:
– Hyvää suomesta merkki ja joutsenlippumerkki kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa ja pääosin suomalaisista raaka-aineista. Silloin lähes kaikki eläinperäiset raaka-aineet on suomalaisia. Ruokatieto ry on se taho, joka sen myöntää ja avainlippu kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa ja kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia ja keskimäärin se on 80 prosenttia, kertoo Mantila
Suomalaisen työn liiton laskelmien mukaan kotimaisia tuotteita ostamalla on suuri vaikutus suomalaisten työllisyyteen.
– Jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa lisää suomalaisia tuotteita, syntyisi 10 000 vuosityöpaikkaa ja elintarvikealalla tämä on vielä korkeampi. Kympillä työllistää 15 000 vuosityöpaikkaa, sanoo Mantila.
2:41
Suomalainen tekstiiliteollisuus taistelee olemassaolostaan Suomessa. Joitakin vaatteita kuitenkin vielä valmistetaan suuria määriä, yksi valmistajista on trikoovaatteistaan tunnettu Nanso.
– Jos suomalaiset ostaisivat enemmän näitä avainlipulla varustettuja vaatteita niin silloin valmistusta olisi enemmän Suomessa, sanoo Mantila.