Suomalaiset pitävät lääkäripalveluissa tärkeimpänä nopeaa lääkäriin pääsyä ja kuulluksi tulemista, selviää vakuutusyhtiö Ifin teettämästä kyselytutkimuksesta.
Suurin osa oli tyytyväisiä edelliseen lääkärikäyntiinsä. Yli neljä viidestä ymmärsi lääkäriä, luotti lääkäriin ja koki tulleensa kohdelluksi kunnioittavasti. Neljä viidestä koki tulleensa kuulluksi viimeisimmän lääkärikäynnin aikana ja lähes yhtä moni koki päässeensä hoitoon nopeasti.
Toisaalta kuuntelun ja kiinnostuksen puute aiheutti myös tyytymättömyyttä vastaajissa. Lisäksi väärät diagnoosit ja kiire olivat syinä tyytymättömyyteen.
– Diagnosointi näyttää olevan iso haaste. Terveydenhoito toimii kyllä hyvin, kunhan tiedetään, mikä on vialla. Liian usein diagnosointi kestää kuitenkin liian kauan tai siinä tehdään virheitä. Toinen mielenkiintoinen havainto on lääkärikunnassa jossain määrin vallitseva empatian puute. Potilas kohdataan liian usein teknisenä objektina eikä ihmisenä, sanoo Ifin tuotejohtaja Tiina Pajamo tiedotteessa.
Tyytyväisimpiä lääkärin toimintaan olivat yli 60-vuotiaat ja ne, jotka kokivat terveytensä hyväksi.
Kyselytutkimuksen toteutti YoGov Finland tämän vuoden lokakuussa, ja sitä varten haastateltiin 1000:ta suomalaista.