New Yorkin maineikkaille elokuvafestivaaleille pääsy ei ole helppoa. Tämän vuoden festivaaleille ylsi vain kaksi eurooppalaista keino- ja sekatodellisuuteen keskittyvää teknistä yritystä ja kumpikin on Suomesta, Arilyn ja Vizor.
– Suoraan sanottuna me tungettiin tänne. Otettiin suoraan yhteyttä ja kerrottiin heille, että tässä on projekteja, jotka sopivat filmiteollisuuteen. Kun sen perusteli aggressiivisesti, niin läpi meni, Kuuhubbin strategisti Tero Kuittinen kertoo MTV Uutisille New Yorkissa.
Yhdysvalloissa asuva Kuittinen auttaa suomalaisyrityksiä Amerikan valloitusyrityksissä. Lisättyyn todellisuuteen (AR) keskittyvän Arilynin toimitusjohtaja Emmi Jouslehto onkin uudesta mahdollisuudesta innoissaan.
– Tämä on huikea mahdollisuus meille! Pääsemme tapaamaan täällä kuitenkin ison maailman toimijoita elokuva-alalta, Jouslehto sanoo.
Lähellä festivaalialuetta seisova ihmisjoukko hämmentyykin, kun Lincoln Centeristä kannetaan ulos kaksimetrinen suomalainen maitopurkki, jossa on Tuntemattoman sotilas –elokuvan mainos.
– Tässä on kysymys maailmanluokassakin totaalisen uudenlaisesta markkinointikampanjasta elokuvamaailmassa eli Tuntemattoman sotilaan elokuvan markkinointikampanja tulee jokaisen suomalaisen aamupalapöytään nyt Valion maitopurkeissa, Jouslehto kertoo.
Kun maitopurkkia tarkastelee Arilynin puhelimen lisäosan avulla, Tuntematon sotilas alkaa elämään ja katsoja pääsee kurkistamaan sisälle elokuvaan.
– Wau! Näin sotilaita liikkuvan metsässä. Se oli tosi hieno – yllättävä, kommentoi newyorkilainen Poppy O’Hara.
”Haluamme olla maailmanlaajuinen markkinajohtaja”
Virtuaalitodellisuuteen (VR) keskittyvä Vizor esittelee sisällä festivaalialuetta keinotodellisuutta, jota voi kokea joko virtuaalilaseilla tai ilman. Jokaiselle elokuvakävijälle räätälöidään oma virtuaalimaailma, jonka voi viedä nettilinkin avulla festivaaleilta kotiin.
– Pääsin avaruuteen! Tähdet ja kaikki, se oli upea, Emily Wu kommentoi, kun riisuu virtuaalilasit päästään.
– Haluamme olla maailmanlaajuinen internetissä toimivan virtuaalitodellisuuden eli WebVR:n markkinajohtaja. Haluamme olla se väline, millä WebVR sisällöt tehdään. Amerikasta löytyvät kaikkein tunnetuimmat yritykset. Jos saamme ne meidän asiakkaiksi, saamme kaikki muutkin, Vizorin perustaja Anna Rosa Lappalainen sanoo.
Kuittinen näkee suomalaistekijöissä potentiaalia, koska kummankin yrityksen ohjelmien käyttö on helppoa eikä vaadi asiantuntemusta.
– Se on iso asia, että suomalaisyritykset pääsivät ainoina eurooppalaisina festivaaleille mukaan. Tämä on se vuosi, kun Yhdysvaltain viihdeteollisuus miettii, että mitä se tekee sekatodellisuuden kanssa ja miten teknologia sopii niiden markkinointiprojekteihin, Kuittinen sanoo.
Pienikin siivu tuntuisi
Kuittisen yleisneuvo Yhdysvaltoihin pyrkiville suomalaisyrityksille on, ettei hinnoittele itseään alussa liian korkealle.
– Jos olen brutaalin rehellinen, niin kyllä suomalaiset myyvät halpuudella. Moni jenkkiagentti myy yli sadan tuhannen dollarin VR-projekteja, joten jos suomalainen firma tekee alle kymmenellä tuhannella demon, niin sillä pääsee sisälle (markkinoille). Myöhemmin hinnoittelua voi säätää, Kuittinen sanoo.
Keskimääräinen amerikkalaiselokuvan markkinointibudjetti on noin neljäkymmentä miljoonaa, joten pienikin siivu tuntuisi.
– Jos AR- ja VR-firmat osaavat vakuuttaa elokuva- ja TV-studiot, että markkinoinnista kannattaa laittaa 3-5 prosenttia sekatodellisuuteen, niin onhan se aikamoinen kultakaivos, Kuittinen sanoo.