Mikko Happo ja Janne Olkkonen kehittivät liki 20 vuotta sitten pelin, jonka seurauksia he eivät kyenneet alkuun ennakoimaan. Kyseessä on Pro Pilkki -peli, joka on todellinen pilkkipelien uranuurtaja. Peli on kehittynyt tietokoneiden tehojen parantuessa ja sitä on ladattu miljoonia kertoja.
Kuten arvata saattaa pilkkiminen on pelimaailman ulkopuolellakin tuttua puuhaa lapsuudesta asti toisensa tunteneille Hapolle ja Olkkoselle.
- Ala-asteella opettaja ilmoitti, että nyt koko luokka lähtee pilkkimään Ruuhijärvelle. Sain reissulla ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan pilkillä pyydystämäni kirjolohen, Happo muistelee.
Pian Olkkonen tuli mukaan kalakaveriksi ja hän innostui myös harrastuksesta.
90-luvulla kaksikko teki animaatiovideon pilkkimisestä ja heille tuli mieleen, että kyseessä voisi olla mielenkiintoinen idea peliksi. Ajatuksen pohjalta julkaistiin Pro Pilkin ensimmäinen versio vuonna 1999.
- Peli oli kevyt ja toimi hyvin tuon ajan tietokoneissa, jotka olivat paljon nykytietokoneita tehottomampia. Peli on kehittynyt tietokoneiden tehon kasvaessa ja mukaan on tullut mm. kolmiulotteinen grafiikka. Nettipelaaminen toimii kitkattomasti tietokoneiden ja mobiililaitteiden välillä ja kun puhelimella jakaa lähiverkon, niin peliä voi pelata yhdessä kaveriporukalla, Happo luettelee innostuneesti.
Tavoitteena mahdollisimman aito tilanne
Pro Pilkissä pääsee pilkkimään reaalimaailman kohteissa ja kalojen käyttäytyminen on pyritty mallintamaan mahdollisimman aidosti.
- Olen yrittänyt kartoittaa tarkkaan kalojen sielunelämää. Olemme tehneet pinnan alla paljon sellaista, mitä pelin pelaaja ei tule edes ajatelleeksi. Se erottaa meidät muista vastaavista peleistä, joita on julkaistu Pro Pilkin suosion siivittämänä, Happo kertoo.
Happo kertoo, että pelissä kaikki pelaajat on haluttu pitää samassa asemassa keskenään, eli tarjolla ei ole kauppaa, josta voisi hankkia saalismäärää lisääviä välineitä.
- Pilkkimisessä paikkatuntemus on tärkeää, jotta tietää, mistä kaloja kannattaa etsiä. Samoin pelissäkin pitää tietää, missä paikoissa ja miten kala syö, ja silloin se tuntuu aidolta. Peli onkin ollut aktiivikalastajille mieluinen simulaattori.
Pelijäiltä avioliiton satamaan
Suomalaista mielenmaisemaa hienosti peilailevat pilkkipelit ovat osauttautuneet suosituksi pelikategoriaksi maailmanlaajuisesti. Mutta mikä oikein on se juju, joka on saanut miljoonat ihmiset lataamaan Pro Pilkin itselleen ja koukuttumaan siihen?
- Pahkasika-lehdessä oli aikoinaan vitsi, jossa todettiin, että pilkkisimulaattori olisi todella tyhmä idea. No meilläpäs onkin sellainen ja se vain toimii. Porukka pelaa onnessaan lapsesta vanhuksiin. Lisäksi peli on kestänyt aikaa hyvin, Happo naurahtaa.
Happo pohtii, että suosio perustuu osaltaan pelin rauhallisuuteen. Sen parissa aivot voi heittää narikkaan ja rentoutua.
Happo kertoo, että Pro Pilkin pelaamiseen liittyy monia ikimuistoisia kokemuksia. Myös lempi on leiskunut bittijäiden päällä kahden pelaajan hullaannuttua toisiinsa.
- Pariskunta oli tavannut toisensa pelin jäällä ja homma johti siihen, että he menivät lopulta naimisiin. He kiittivät meitä sitten myöhemmin.
Ja on pilkkipeli toiminut Hapon mukaan kuntouttajanakin.
- Eräs moskovalainen mies oli toipumassa aivohalvauksesta ja käytti pelin pelaamista kuntoutumiseensa. Toivuttuaan hän halusi tulla kylään. Meillä ei ollut yhteistä kieltä, mutta virnistelimme siinä toisillemme. Tulkki oli kääntämässä, kun ei silloin ollut vielä Googlen Translatoreita. Teimme ruokaa, söimme ja hän vaikutti hyvin kiitolliselta.
Happo kertoo, että juuri tämänlaiset kohtaamiset ovat antaneet intoa pelin jatkokehittämiseen ja vieläpä ilman ansaintatarkoitusta.
- Kuulin, että Ukrainassa tullivirkailijoiden oli nähty pelaavan Pro Pilkkiä. Mongoliasta on puolestaan lähetetty suoraa verkkolähetystä pelin pelaamisesta. Kovimmat kisaajat harjoittelevat pelaamista pari tuntia illassa ja yhteisö on järjestänyt MM- ja SM-kisoja. Arvostan pelaajayhteisöämme ja se kyllä kannustaa jatkamaan.
Pro Pilkkiä kehitetään jatkuvasti, mutta jatkosuunnitelmiin liittyen Happo ei vielä halua paljastaa kortteja.