Useimmissa suomalaisvarustamojen laivoissa on siirrytty käyttämään vähärikkisempää ja kalliimpaa polttoainetta EU:n rikkidirektiivin vuoksi.
Alaa edustavan Suomen Varustamojen mukaan liiton jäsenaluksista 85 prosenttia päätyi vaihtamaan vähärikkisempään dieseliin. Muita vaihtoehtoja olivat nesteytetty maakaasu eli LNG ja savukaasuja puhdistavien rikkipesurien asentaminen.
Suomen Varustamojen toimitusjohtajan Olof Widénin mukaan useimmilla varustamoilla ei käytännössä ollut vaihtoehtoja.
– Vaihtoehdot vähärikkiselle dieselille ovat epävarmoja, erittäin kalliita ja soveltuvat vain tietyntyyppisiin aluksiin. Esimerkiksi LNG on vaihtoehto vain uudisrakennuksissa, kuten Viking Gracella, johon rakennettiin LNG-pääkoneet. Vanhoissa aluksissa LNG:hen siirtyminen on käytännössä mahdotonta, koska se vaatisi niin suuria ja kalliita muutoksia, ettei investointia saisi koskaan maksettua takaisin, Widén kertoo.
Rikkidirektiivi tuli voimaan vuodenvaihteessa. Sen mukaan laivojen polttoaineen rikkipitoisuus ei saa ylittää 0,1:tä prosenttia.
Direktiivi koskee vain Itämerta, Pohjanmerta ja Englannin kanaalia. Tavoitteena on parantaa ilmanlaatua sekä meriympäristön tilaa.