Maailman meriliikenteestä yritetään tehdä kokonaan päästötöntä vuoteen 2050 mennessä. Siihen tarvitaan niin päästöttömiä polttoaineita kuin hiilidioksidin talteenottolaitteitakin. Ainakin vielä päästöttömät ratkaisut ovat nykyisiä kalliimpia. Suomi vaatii neuvotteluissa jääolosuhteiden huomioon ottamista.
Brittiläinen startup-yritys on kehittänyt hiilidioksidin talteenottolaitteiston, joka voidaan sijoittaa laivan kannelle.
– Yksinkertaistettuna valmistamme kalkkikiveä laivalla ja sidomme hiilidioksidin kalkkikivipelletteihin, kertoo Seabound-yrityksen perustaja Alisha Fredriksson.
– Tällä hetkellä käytössä olevista aluksista kaikki eivät voi siirtyä käyttämään puhtaita polttoaineita, jotka ovat vasta tulossa käyttöön. Meidän täytyy siis tehdä jotain nykylaivastolle. Sen takia saimme tämän oivalluksen. Voisimmeko sitoa hiilidioksidin suoraan laivalla? Ottaa talteen hiilidioksidipäästöt, vähentää niitä ja silti pitää aluksen liikenteessä sen sijaan, että korvataan koko alus uudella.
Päästöttömiä polttoaineita tarvitaan
Hiilidioksidin talteenotto on yksi keino meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Monia muitakin keinoja tarvitaan, esimerkiksi päästöttömiä polttoaineita.
– Ammoniakki – Wärtsilä on jo kehittänyt ammoniakkimoottorin – ja metanoli, vety, synteettinen lng, synteettinen diesel, biopolttoaineet, luettelee Traficomin johtava asiantuntija Anita Mäkinen laivaliikenteen päästöttömiä polttoaineita.
Päätöksiä tehdään ensi vuonna
Tavoitteena on, että vuonna 2050 maailman meriliikenne olisi täysin päästötöntä. Keinoista tavoitteen saavuttamiseksi päätetään ensi vuonna Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa.
Keinot ovat periaatteessa olemassa, mutta käytännön toteutuksessa on haasteita.
– Näiden uusien polttoaineiden käyttöönottoa rajoittaa niiden saatavuus eli lähinnä jakelu, mutta myös yleinen saatavuus ja hinta, listaa Mäkinen ratkaisua vaativia ongelmia.
Suomen huolena jääolosuhteet
Suomen huoli meriliikenteen päästöjen vähentämisessä liittyy siihen, että meillä käytössä olevat jäävahvistetut alukset kuluttavat enemmän polttoainetta ja tuottavat enemmän päästöjä kuin jäättömillä vesillä liikkuvat alukset. Suomi haluaa että tämä otetaan huomioon päästölaskennassa.
– Tehdään siihen korjauskerroin, jolloin jäissä kulun aiheuttamat päästöt tasaantuisivat suhteessa verrokkialuksiin, joita ei ole rakennettu jääluokkaan ja jotka eivät kulje jääolosuhteissa, ehdottaa Mäkinen.
Meriliikenne tuottaa noin 3 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä.
Välitavoitteina kohti vuoden 2050 päästöttömyyttä meriliikenteen päästöjä aiotaan vähentää vähintään viidenneksellä vuoteen 2030 mennessä ja 70 prosentilla vuoteen 2040 mennessä.