Siirtyminen puhtaampaan, vähärikkiseen laivojen polttoaineeseen voisi estää satoja tuhansia ilmansaasteista johtuvia kuolemia, kertoo tuore tutkimus. Vähärikkisten polttoaineiden myötä myös lasten sairastuminen astmaan voisi vähentyä merkittävästi.
Laivojen polttoaineet ovat maailmanlaajuisesti merkittävä ilmansaasteiden aiheuttaja. Laivoissa käytettävä raskas polttoöljy tuottaa 3500 kertaa enemmän rikkiä kuin maantieliikenteen diesel.
Rikkirajoituksia tulossa 2020
Laivojen saasteet huolestuttavat erityisesti satama- ja rannikkoalueilla.
Miten vähentää laivojen rikkipäästöjä?
– Vähärikkisempi polttoaine
– Rikkipesurit
– Uudet polttoaineet kuten LNG eli nesteytetty maakaasu
– Itämerellä rikkirajoitukset tulivat voimaan jo vuonna 2015
Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) on ajanut rikkirajoituksia laivojen polttoaineisiin.
Globaalilla tasolla laivojen polttoaineen rikkipitoisuus rajoitetaan 0,5 prosenttiin vuonna 2020. Nyt laivojen polttoaineen rikkipitoisuus on 3,5 prosenttia.
Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa siirryttiin 0,1 prosentin rikkipitoisuuksiin jo vuonna 2015.
Puhtaammat polttoaineet säästävät henkiä
– Puhtaammat merenkulun polttoaineet vähentäisivät laivojen saasteisiin liittyviä kuolemia 34-54 prosentilla, tutkijat kirjoittavat Nature Communications -lehdessä julkaistussa tutkimusraportissa.
Se tarkoittaisi, että vältettäisiin 137 000 ilmansaasteista johtuvaa ennenaikaista kuolemaa joka vuosi. Lisäksi kahdeksan miljoonaa lasta säästyisi sairastumasta astmaan.
– Valtamerilaivojen rikkipitoisuuden rajoittamisella on merkittäviä terveyshyötyjä erityisesti lähellä satamia ja laivareittejä asuville ihmisille, sanoo IMO:n tiedottaja Natasha Brown The Independent -lehdelle.
Vähärikkinenkin polttoaine aiheuttaa ongelmia
Tutkimusraportin tekijät muistuttavat kuitenkin, ettei vähärikkisiin laivapolttoaineisiin siirtyminen ratkaise kaikkia ongelmia.
– Vähärikkinenkin laivapolttoaine aiheuttaa edelleen 250 000 ennenaikaista kuolemaa ja 6,4 miljoonaa lasten astmatapausta joka vuosi, muistutetaan raportissa.
Asiantuntijoiden mukaan laivaliikenteessä pitäisi päästä kokonaan eroon fossiilisista polttoaineista, jotta polttoaineiden aiheuttamat terveys- ja saasteongelmat poistuisivat.
Rikinoksidien päästöistä laivaliikenteen osuus on 13 prosenttia.