Suomalaismorsianten tapa piinaa ammattilaisia: "Moraalitonta hyväksikäyttöä"

Helsinkiläisen Kaunis morsian-hääpukuliikkeen pitäjä Kirsi Korenius pelkää suomalaismorsianten ostostapojen tekevän pukuliikkeistä historiaa.

Hyväksikäyttöä. Niin hääpukuliikkeen pitäjä Kirsi Korenius kuvailee suomalaismorsianten tapaa sovittaa pukuja liikkeissä ja ostaa hyväksi havaittu malli netistä. Koreniuksen kokemuksen mukaan yhä useampi morsian hankkii unelmiensa puvun verkkokaupasta. Jotta oikea malli selviäisi, turvaudutaan kuitenkin yhä pukuliikkeiden apuun.

– Morsiamet tulevat kokeilemaan mallia ja hakemaan apua sovitukseen. He ottavat kuvat ja tilaavat puvusta kopion netistä, Korenius kuvailee.

Ammattilaisen apua tarvitaan kertomaan, millainen puku istuu parhaiten ja imartelee, mutta palvelu, aika ja vaiva eivät johda kauppoihin, Korenius kertoo.

– Se on moraalitonta ja väärin, meidän hyväksikäyttöämme.

Verkkokaupan suosio on saattanut kivijalkaliikkeet pulaan, ja Korenius varoittaa, ettei morsiamilla kohta ole paikkaa sovitella. Hän on pitänyt liikettään jo 20 vuotta.

– Alan liikkeet kuolevat. Yksi parhaista liikkeistä Helsingissä lopetti jo, Korenius kertoo.

Koreniuksen mukaan kyseessä on pohjoismaalainen, ja ennen kaikkea suomalainen ilmiö. Euroopassa liikkeillä ei ole samaa ongelmaa, sillä siellä pukeutuminen on osa kulttuuria. Suomessa samaa pukeutumiskulttuuria ei ole, Korenius sanoo. Suomalaismorsian on käytännöllinen, eikä pode tunnontuskia kopiopuvun hankkimisesta.

Piraattipuvussa alttarille

Korenius kertoo ymmärtävänsä halpojen hintojen houkutuksen. Hänen mukaansa nettiostokset voivat silti johtaa pettymyksiin. Hän sanoo, että liikkeissä myytävien pukujen valmistajat eivät myy suoraan kuluttajille, joten verkkokaupoissa liikkuva tavara on jotain muuta.

– Sivustoilla voi olla varastettuja tuotekuvia. Hinnat ovat niin halvat, vain neljäsosa ostohinnastamme, etteivät tuotteet voi olla aitoja.

Korenius kertoo tehneensä koeoston selvittääkseen, millaisen unelmapuvun hän pystyy netistä tilaamaan. Lue lisää täältä.

Korenius kertoo, että pieleen mennyt nettiostos voi lopulta johtaa asioimiseen pukuliikkeessä.

– Jonkin verran tulee näitä ”paniikkimorsiamia” hankkimaan pukua vain pari viikkoa ennen häitä. He saattavat mutista, miten tuli tilattua ensin puku netistä. Suomalainen ei vain halua myöntää mokia, joten vikaostoksia hävetään.

Millainen morsiuspuku on nyt muodissa? Katso vinkit

Lue myös:

    Uusimmat