Ravintola-ala näyttää jakaantuvan pahasti: "Nyt todella hyviäkin ravintoloita on mennyt konkurssiin"

Suomen suurin ravintolayhtiö Noho Partners kertoo liikevaihtonsa kasvaneen edelleen vahvasti viime vuonna. Koko ravintola-alalla eletään sen sijaan vaikeita aikoja. Alan etujärjestön tänään julkaistun kyselyn mukaan liikevaihto on pienentynyt alkuvuonna jopa kahdella kolmesta ravintolasta. 

Suomalaiset eivät ole suinkaan lopettaneet ravintoloissa käymistä, vaikka kuluttajien taloustilanne on kiristynyt. Tänään tuloksensa julkaissut ravintolayhtiö Noho Partners teki tulosta etenkin ruokaravintoloilla, joiden liikevaihto kasvoi lähes 20 prosenttia.

– Se perustuu meillä ja koko markkinassa siihen, että suomalainen kuluttaja eurooppalaistuu ja tästä on tullut iso ajanviete. Meidän olohuoneet ovat siirtyneet ruokaravintoloihin, ja varsinkin viikonloppuisin isommissa kaupungeissa parhaat ruokaravintolat ovat täynnä. Tietysti peli on kovaa ja asiakkaat valitsevat laadukkaimmat paikat, eli siellä pärjää vain tekemällä hyvää asiakaskokemusta, sanoo toimitusjohtaja Aku Vikström Noho Partnersista.

Koko yhtiön liikevaihto kasvoi viime vuonna 19 prosenttia ja oli reilut 372 miljoonaa euroa. Noho Partners on takonut viimeisen kahden vuoden aikana tasaista kymmenen prosentin liiketulosta, joka kertoo muihin alan yhtiöihin nähden poikkeuksellisen hyvästä kannattavuudesta.

Koko ravintola-alan tilanne ei ole yhtä ruusuinen. Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö Mara kertoi tänään, että liikevaihto pieneni tammi-helmikuussa kahdella kolmesta alan yrityksestä.

– Kyllä tämä poikkeuksellinen tilanne on, alalla on normaalistikin suuri vaihtuvuus, yrityksiä tulee ja menee, mutta nyt todella hyviäkin ravintoloita on mennyt konkurssiin, ja se johtaa siihen, että työttömyys meidän alalla lisääntyy, sanoo Maran toimitusjohtaja Timo Lappi.

Pikaruokaravintolat ovat yleensä pärjänneet laskusuhdanteessa hyvin, mutta nyt niiden tulokset ovat valahtaneet muiden ravintoloiden tasolle. Nuorten aikuisten heikentynyt taloustilanne näkyy myös yökerhojen ja muiden viihderavintoloiden asiakasmäärissä.

– Tällä hetkellä tietysti näkyy tämä ostovoiman puristuminen Suomessa siinä, että varsinkin opiskelijoilla, jotka on iso kohderyhmä yökerhoissa, niin viime vuoden loppu ja tämän vuoden alku ovat olleet hankalia. Yökerhot ovat niitä, jotka ottavat tässä markkinassa eniten siipeensä, Vikström sanoo.

Moni pieni ravintola on nyt vaikeuksissa. Nohon kaltainen jättiyhtiö taas tekee tulosta isolla mittakaavalla ja viemällä kohonneet kustannukset läpi omiin hintoihinsa. 

Yhtiö on menestynyt erityisen hyvin ulkomailla tehdyillä yritysostoilla ja laajentamalla toimintaansa Pohjoismaiden ohella Sveitsiin.

Lue myös:

    Uusimmat