Esimerkiksi hoidon jatkuvuus samalla lääkärillä tai hoitajalla on entistä harvinaisempaa.
Pääsy terveyspalveluihin ja yhteyden saaminen omaan terveyskeskukseen on aiempaa vaikeampaa, käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemästä kyselystä.
THL:n mukaan ihmisten tyytyväisyys terveysasemiin on vähentynyt monin paikoin.
Esimerkiksi hoidon jatkuvuus samalla lääkärillä on entistä harvinaisempaa.
Lue myös: Ministeri Kiuru on huolissaan päivystysten tilanteesta joulun pyhinä – "Tilanne on vakava"
"Nämä kaksi asiaa tulee korjata yhdessä"
Kun vuonna 2018 pitkäaikaissairautta sairastavista vastaajista lähes puolet kertoi asioivansa samalla lääkärillä, viime keväänä näin vastasi enää kolmasosa kyselyyn vastanneista. Hoitajien vastaanotoilla hoidon jatkuvuus on kyselyn mukaan yhtä heikolla tolalla kuin lääkäreidenkin vastaanotolla.
Muiden kuin pitkäaikaissairaiden kohdalla hoidon jatkuvuus on vieläkin heikompaa. THL:n mukaan terveyskeskusten keskeiset ongelmat ovat palvelujen heikko saatavuus ja hoidon jatkuvuuden ongelma.
– Nämä kaksi asiaa tulee korjata yhdessä, vaikka palvelujen saatavuutta olisikin houkuttelevaa parantaa hoidon jatkuvuuden kustannuksella.
– Hyvin toimiva hoitosuhde vähentää asiointia ja siten hyvä jatkuvuus tukee palvelujen riittävyyttä, sanoo THL:n kehittämispäällikkö Salla Sainio tiedotteessa.
Lue myös: HUSin päivystyksessä pahimmillaan 110 tunnin odotus, ongelma valtakunnallinen – "Perusterveydenhuollon vuodeosastopaikkojen purkaminen iso virhe"
Uudellamaalla tyytymättömimmät ihmiset
THL:n mukaan kyselyn tulokset olivat melko tasaiset maakuntien välillä.
Vuoden 2020 tuloksiin verrattuna asiakaspalaute parani selkeästi ainoastaan Etelä-Pohjanmaalla. Huonoin tilanne on Uudellamaalla, jossa sekä Helsinki että Vantaa saivat koko maan keskiarvoa heikommat tulokset.
Lue myös: Eevi Teittinen järkyttyi päivystysjonoista – jonotti tunteja keuhkokuumeessa pienen lapsensa kanssa: "Koska tälle oikeasti tehdään jotain?"
Eroja terveyskeskuksien välillä on myös maakuntien sisällä. THL:n mukaan uusilla hyvinvointialueilla on työsarkaa palveluiden tasapainottamisessa ja parantamisessa.
– Hyvinvointialueilla on kuntia paremmat mahdollisuudet hoitaa kuntoon rakenteelliset ongelmat, joita palvelujen heikko saatavuus ja hoidon jatkuvuuden puute nimenomaan ovat, sanoo Sainio.
THL:n viime keväänä keräämään kyselyyn osallistui 204 kuntaa, ja kyselyyn vastasi noin 13 900 terveyskeskusten asiakasta. Palautetta kerätään kyselyillä kahden vuoden välein.
Tämän vuoden kysely on tehty maakunnittain, joiden jako poikkeaa hieman ensi vuoden alussa aloittavista hyvinvointialueista.