Jättirekat laskettiin liikenteeseen kolmisen vuotta sitten, mutta vaikutuksia tiestön kulumiseen ei selvitetty kunnolla, kertoo tiistain Kaleva.
Ensimmäiset perusteelliset mittaukset tiestön pintojen ja runkorakenteiden kestävyydestä tehdään vasta tänä kesänä.
Liikenneviraston tilauksesta Tampereen teknillinen yliopisto ja rovaniemeläinen Roadscanners Oy keräävät tietoa raskaan kuljetuskaluston aiheuttamista vaurioista muutamilla tieosuuksilla eri puolilla Suomea.
– Meillä on Euroopan ohuimmat päällysteet ja raskaimmat rekat, kertoo Roadscannersin toimitusjohtaja Timo Saarenketo Kalevalle.
Syksystä 2013 lähtien Suomessa on saanut ajaa 76 tonnia painavilla rekoilla. Erityisluvalla liikenteessä saa olla yli 100-tonnisia yhdistelmiä.
– Minulta kysellään maailmalla, onko Suomessa jotakin salaista uutta tietoa kun näin uskalletaan tehdä. Mutta valitettavasti ei ole, Saarenketo huomauttaa.
Suurin uhka saattaa liittyä siltojen ja tierumpujen kantavuuden sijaan teiden runkoon, joka ei kestä valtavia rekkoja. Saarenketo kertoo Kalevalle, että jopa kymmenesosa tieverkosta on vaarassa vaurioitua.
Erityisesti Pohjois-Suomen teistä ollaan huolestuneita. Suuret pääväylät kestävät satatonniset rekat paremmin kuin pienemmät ja vähäliikenteisemmät.
Pinnan uusiminen ei Saarenkedon mukaan auta, jos runko notkuu.
Kansantaloudellisia kustannuksia
Liikenneviraston arvion perusteella seuraavan kahden vuosikymmenen aikana rekkojen käyttämien tieosuuksien vaurioituminen maksaa jopa 400 miljoonaa euroa.
Mikäli niin käy, jäävät suurten yksittäisten rekkakuormien tuomat kilpailukykyhyödyt Kalevan mukaan pieniksi.
Vaikka kesän tutkimuksesta kävisi ilmi tiestön kärsivän lähes sadan tonnin jättirekoista, ei peli ole Saarenkedon mukaan täysin menetetty.
Tiessä voitaisiin käyttää esimerkiksi teräsverkkorakennetta, joka kestäisi jättirekkojen paineen.
– Asia voidaan korjata, kunhan kriittiset kohdat vahvistetaan. Toinen vaihtoehto on siirtyä painorajoituksiin keväisin ja syksyisin. Mutta jotakin pitäisi tehdä ja nopeasti, Saarenketo kertoo Kalevalle.