Suomen Hiihtoliitto on avannut avoimen haun sekä maastohiihtomaajoukkueen huoltopäällikön että muun huoltotiimin tehtävistä. Edellinen huoltopäällikkö Aki Hukka jätti tehtävänsä reilu kuukausi sitten.
Hiihtoliitto hakee huoltopäällikköä ja kolmesta viiteen suksihuoltajaa tulevalla maailmancupkaudelle. Liitto teki poikkeuksellisen ratkaisun ja avasi haun uusista rekrytoinneista julkiseksi.
Ilta-Sanomat uutisoi huhtikuun alussa, että talven aikana maajoukkuehiihtäjien kritiikin kohteeksi joutunut Aki Hukka oli jättänyt sopimusoptionsa käyttämättä. Nyt tullut ilmoitus kertoo myös muun tiimin vaihtuvan. Viime kaudella huoltopäällikön lisäksi tiimiin kuului neljä suksihuoltajaa.
Hiihtoliiton talouden rasitteena ovat vuoden 2017 Lahden MM-kisojen pitkä laina sekä vaikea tilanne yhteistyökumppanien löytämisessä. Hiihtoliitolta puuttuu 1,1 miljoonaa euroa sponsorirahaa, jotta päästäisiin edes säästöjä sisältäneen viime kauden tasolle.
Suomen Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen kommentoi maastohiihdon tilannetta MTV Urheilun haastattelussa.
Päätitte käynnistää avoimen haun huoltopäällikön ja suksihuoltajien paikoista. Mitä näinkin poikkeuksellisen rekrytoinnin taustalla on?
– Meillä ei ole pitkään aikaan kartoitettu huoltopäällikön tai huollon osaamisresurssia. Sen takia päädyimme siihen, että laitetaan avoin haku, jolloin kaikilla on mahdollisuus hakea. Myös urheilijoilla on mahdollisuus aktivoida tai kannustaa hakemaan, jos sieltä löytyy niin sanottuja luottomiehiä, jotka voisivat olla hyviä siihen. Se perustuu avoimuuteen ja osaamiskartoitukseen tietyllä tapaa.
Onko mahdollista, että Aki Hukan aiemmasta huoltotiimistä jotkut kuitenkin vielä jatkavat tehtävässään?
– Kaikkien kanssa ei ole käyty keskusteluita. Jotkuthan ovat itse kertoneet, että he eivät jatka – esimerkiksi Mika Venäläinen eilen. Kaikki hakemukset ovat totta kai tervetulleita. Haku on nyt oikeasti avoin. Tämä menee niin, että huoltopäällikkö valitaan nyt ensin ja sen jälkeen hän alkaa katsoa omaa staffiaan, että millainen roolitus siihen rakennetaan. Sitten siihen aletaan katsoa sektoreittain kavereita.
Huoltopäällikön tehtävä on maajoukkueessa erittäin tärkeä. Pyysittekö tehtävään joitain henkilöitä ennen haun avaamista? Onko paikkaa ollut vaikea täyttää?
– Me kävimme keskustelua mahdollisten kandidaattien kanssa. Sitä ei ole kysytty niin, että ”lähdetkö meille huoltopäälliköksi”, vaan keskustelu on käyty kartoitusmielessä, että ”jos tällainen paikka tulee auki, niin olisiko sinulla kiinnostusta”. Tätä on kartoitettu minun toimestani aiemmin ihan senkin takia, että tulin itse mukaan syyskuussa ja halusin saada käsitystä, että mistä me puhumme, kun puhumme huoltopäällikön tehtävästä, ja millainen kokonaiskenttä on.
Uskotteko, että Suomesta löytyy tähän tehtävään maajoukkueen ulkopuolelta asiantuntemusta, jota ei ole vielä löydetty?
– Jos yleisellä tasolla katsoo, niin osaajat ovat varmaan jossain vaiheessa olleet kontaktoinnissa joko maajoukkueeseen, Scandinavian cup -joukkueeseen, nuorten maajoukkueeseen tai sitten siellä saattaa olla hiihtotaustaa omaavia, jotka eivät ole vielä olleet huoltotoimissa. Suurin osa osaajistamme on varmasti ollut jollain tavalla kiinni jonkun tasoisessa maajoukkuetoiminnassa. Sitten toivomme, että sieltä löytyy sellaisia osaajia, joita emme ole osanneet ajatella tai hän ei ole tuonut osaamistaan esille.
Ilmoituksessa mainitaan suksihuoltajien kohdalla keikkatyö ja toisessa kohtaa puhuttiin kuitenkin täysipäiväisestä työstä. Ovatko ehdot kuitenkin samat kuin aiemmin samassa tehtävässä?
– Ehdot ovat suurin piirtein samat. Hirveän suurta muutosta tai liukumaa siellä ei ole. Tarvitsemme kilpailukauden ajaksi mukaan vakioporukan ja sitten keikkamiehet tulevat, jos tarvitaan esimerkiksi MM-kisoihin enemmän porukkaa. Toisaalta nuorten MM-kisoihin tarvitaan myös.
Huoltopäällikön työ alkaa 1.10 ja huoltajien vasta 1.11. Tässä kohtaa on normaalisti pidetty jo parikin lumileiriä, joten miksi työ alkaa näin myöhään?
– Se on yleisesti ollut niin, että päivätyö alkaa tuosta määräpäivästä. Lumileirit on sovittu erikseen ja ne ovat menneet sinne keikkatyön puolelle.
Hiihtoliiton talousvaikeudet ovat olleet viime aikoina esillä. Kuinka paljon talous on sanellut sitä, että koko huoltoryhmä on menossa uusiksi?
– Taloustilanteella ei suoraan ole ollut vaikutusta. Huoltoryhmä on elinehto, että huipulla pystytään kamppailemaan. Me lähestymme nyt aika montaa asiaa uudella tavalla tällä hetkellä. Viikonloppuna julkistettu Suomalainen latu tulee viitoittamaan kokonaisraamitusta junnusta huippu-urheilijaan, ja siihen liittyy myös huolto.
Kerroit aiemmin Ylen haastattelussa, että olette sponsorituloissa yli miljoonan perässä viime kautta, jolloin jouduttiin jo myös tekemään säästöjä. Huhu kuitenkin kertoo, että luku voisi olla vieläkin enemmän. Pitääkö tämä paikkansa?
– Viime vuonna meillä oli yksi yhteistyökumppani vähemmän kuin edellisellä kaudella, ja kun budjetti oli tehty normaalin mukaan, se aiheutti sen, että sopeutimme toimia heti joulun jälkeen. Näyttää siltä, että onnistuimme siinä hyvin, sillä tulemme näillä näkymin tekemään positiivisen tuloksen. Yhteistyökumppanimme ovat oman bisneksenkin osalta siinä tilanteessa, etteivät he allekirjoita kovin herkästi, ja asiat viivästyvät. Kun tilikausi alkaa 1.6., olemme tilanteessa, jossa budjetissamme on vielä paljon kysymysmerkkejä. Sen voi sanoa suoraan. Toisaalta täytyy muistaa, että meillä on kumppaneita, joiden sopimus jatkuu. Emme ole siis toivottomassa tilanteessa missään tapauksessa.
Entä summa, kuinka paljon olette perässä. Onko puolitoista miljoonaa kuinka lähellä totuutta?
– Se on alle sen. Se on noin 1,1 miljoonaa, mitä meillä puuttuu kumppanituloista karkeasti. Se on lähempänä miljoonaa kuin puoltatoista.
Myös maajoukkueen ilmapiirissä oli viime kaudella ongelmia, ja voisi kuvitella, että se vaikutti myös huoltopäällikkö Aki Hukan lähtöön. Kuinka paljon näet ilmapiirillä olleen vaikutusta tilanteeseen, jossa nyt ollaan huoltoryhmän kanssa.
– Lähestyisin asiaa sillä tavalla, että huippu-urheilussa työyhteisö toimii todella kovan paineen alla. Toisaalta työ on niin kausiluontoista, että puoleen vuoteen vedetään todella paljon matkapäiviä ja ollaan tiiviisti yhdessä koko ajan. Siihen vielä paineet ja julkisuus omana osanaan. En usko, että ilmapiiri on suoraan vaikuttanut tähän, mutta jos puhutaan ilmapiiristä yleisesti, esittäisin kysymyksen, että kuka siitä on vastuussa? Minulla on siihen vastaus, että siitä on jokainen työyhteisössä vastuussa. Siinä meillä on tietynlainen upgradauksen paikka, että saisimme kokonaisuuden tavoittelemaan yhtä maalia. Siellä voi olla kilpailutilanne joukkueen sisällä, mutta ennen kaikkea positiivisella tavalla.
Juttua muutettu klo 21.04: Aki Hukka ja muu huoltoryhmä ei irtisanoutunut, vaan jättivät sopimuksissaan olleet optiot käyttämättä. Lisäksi Hiihtoliiton mukaan alustavat keskustelut rekrytoitavien kanssa liittyivät huollon kartoituskokonaisuuteen.