Suomen MM-rallin pomo tyrmää tähtikuskin rajun ehdotuksen – "Ei me sellaiseen lähdetä"

Rallin MM-sarjaan valmisteilla poikkeuksellisen rohkea sääntöpaketti – ”Tämä on oikea suunta” 2:38
Tulosruudun insertissä perehdyttin tarkemmin MM-rallin uusiin sääntöehdotelmiin.

Suomen MM-ralliin tehdään viilauksia tulevaisuudessa.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n asettama työryhmä teki helmikuun lopussa ehdotuksensa, millaisia muutoksia rallin MM-sarjaan voitaisiin tehdä kuluvan kauden jälkeen. Listalta löytyi myös useita kisajärjestäjiä koskevia ehdotuksia.

Jatkossa ralliorganisaatioilla on enemmän vapauksia muokata reittiä. Esimerkiksi kisoihin palaavat etähuollot avaavat uusia tilaisuuksia Suomen MM-rallissa.

– Meidän kannaltamme tärkeintä on se, että linjaukset antavat meille ja yhteistyökumppaneillemme mahdollisuuden miettiä sitä, minkälaisia tapahtumia voisimme luoda niin, ettemme aina tule Paviljongille (Jyväskylään) huoltoon, Suomen MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen kertoo MTV Urheilulle.

– Vetäistään aamulla johonkin vähän kauemmaksi ja tehdään etähuoltosysteemillä sinne päivälle pieni huoltoparkki, jossa autot voivat käydä tekemässä perusjuttua. Näin rallia saadaan vietyä aivan uusille alueille, Tarkiainen suunnittelee.

Nykyään reitin pituus on tarkoin määritelty säännöissä, mutta ensi kaudesta lähtien rallit voivat olla myös lyhyempiä sprinttikisoja tai pidempiä kestävyyskilpailuja.

Hyundain Thierry Neuville ehdotti jo viime vuonna, että esimerkiksi Safari-rallista voitaisiin tehdä jopa kuusipäiväinen seikkailu. Samalla belgialaistähti ehdotti, että Suomen MM-rallin voisi tiivistää alle kahteen päivään.

Sille Tarkiainen ei lämpene.

– Ei me sellaiseen lähdetä, Tarkiainen linjaa.

– Suuri yleisötapahtuma Suomessa, oli se sitten ralli tai mikä tahansa, elää pääsylippujen myynnistä. Täytyy olla sen verran rehellinen, että meidän täytyy pitää ralli sen mittaisena, että ehdimme myydä lippuja. Rallipassille pitää saada katetta eli kisassa ajetaan se neljä päivää, Tarkiainen jatkaa.

Tarkiaisen mukaan vain tällä tavalla tapahtuma voidaan pitää elinvoimaisena.

– Me emme saa tähän valtiolta tukea, emmekä saa isoja summia turismivirastoilta, kuten jotkut muut maat saavat. Meidän täytyy tunnustaa se, että yleisön voima ja heiltä rahallisessa muodossa tuleva tuki ovat sitä, millä me pysymme tämän rallin kanssa elossa. Tähän asti tämä on toiminut ja haluamme pitää paketin sellaisena, että se kiinnostaa yleisöä, Tarkiainen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat