Espooseen valmistuva metroasema pitää sisällään monia mielenkiintoisia ratkaisuja.
Länsimetron toiselle osuudelle valmistuva Finnoon metroasema pitää sisällään Suomen pisimmät liukuportaat. Matkaaminen näillä portailla kestää minuutti ja 55 sekuntia.
Länsimetron jatko-osuus avataan vuonna 2023, mutta tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä ilmoitettu.
Lue myös: Aikataulu on pitänyt: Länsimetron kakkosvaiheen viimeiset kiskot asennettu
Metroaseman laiturille matkustetaan ennätyspitkien portaiden jälkeen vielä lyhyillä portailla, minkä jälkeen ollaan 35,7 metriä merenpinnan alapuolella.
– Projekti on kestänyt kolmisen vuotta, kertoo Kone Hissien projektipäällikkö Tony Wigren.
Projektipäällikön mukaan maan alle rakentaessa on haastavaa muun muassa saada portaat kuljetettua paikoilleen.
Kuin kauppakeskus maan alla
Rakentamisen toisessa vaiheessa Länsimetro-projektissa rakennetaan viisi uutta asemaa, jotka ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.
Metroasemalla on nyt aloitettu tekniikan testaaminen ja se vie paljon aikaa.
MTV Uutiset pääsi näkemään, kun metrokiskojen yllä olevat sprinklerit laukaistiin päälle.
– Jos tuossa jotain palavaa sattuisi olemaan, niin ei ole kauaa, sanoo Länsimetron viestintäjohtaja Satu Linkola.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Espoossa testataan uusien metroasemien tekniikkaa – tällainen sprinklerisuihke laukeaa, jos metrokiskoilla syttyy tulipalo
Maan alle rakentuvat metroasemat ovat isoja tiloja, vaikka vain pieni osa siitä näkyy matkustajille.
– Yksi metroasema vastaa tilavuudeltaan noin tommoista keskikokoista kauppakeskusta, paitsi tämä tehdään maan alle.
Tämä tarkoittaa, että tekniikkaa joudutaan tuomaan sisälle ahtaiden onkaloiden kautta.
– Tämä homma ei lopu ennen kuin kaikki tekniikka on hyväksytysti testattu, sanoo Linkola.
Metrolaiturin alapuolelta löytyy matkustajilta piilossa oleva kapea 300 metriä pitkä käytävä. Katso videolta, mitä kaikkea Finnoon metroasema pitää sisällään.