Suomen suosituimpien autojen tyyppiviat nyt yhdessä paikassa – Autoliiton Moottori-lehti avasi laajan tietopankin

3:59img
Jos olet ostamassa käytettyä autoa, mutta sen kunto mietityttää, voi myyjän rehellisyyden punnita ehdottamalla temppua, josta "valitettavan harva" tietää. Katso videolta, miten katsastuskonkari kehottaa toimimaan, jos myyjän rehellisyys epäilyttää.
Julkaistu 24.11.2021 11:22

Ville Järveläinen

Tietoa Suomen suosituimpien autojen vioista on nyt saatavissa kootusti yhdessä paikassa.

Autoliiton kustantama Moottori-lehti kertoo tiedotteessaan avanneensa uuden Tyyppiviat-palvelun, johon on kasattu lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta. Vikatietolistan päivityksessä pääpaino on uudemmissa, pääosin 3–9-vuotiaissa malleissa.

Pankki voi olla hyödyllinen käytetyn auton ostamista miettivälle, mutta voi sieltä käydä vilkaisemassa omankin auton tyyppiviat, sillä tieto voi auttaa arvioimaan tulevia huolto- ja korjauskohteita.

Kotimaisia tietolähteitä ovat olleet Autoliitto, A-Katsastus ja Traficom. Saksasta tietoa on kerätty tiepalveluraporteista sekä ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Myös Ison-Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty pankin koostamisessa.

Lue myös: Epäilyttääkö käytetyn auton kunto? Myyjän rehellisyyden voi punnita ehdottamalla temppua, josta "valitettavan harva" tietää

Moottorin mukaan data kertoo paljon Suomen suosituimpien autojen luotettavuudesta, sillä viat on jaettu neljään kategoriaan:

  • Katsastuksessa havaitut viat
  • Takaisinkutsuun johtaneet viat
  • Tielle jättäneet tekniset viat
  • Käyttäjien ilmoittamat viat

Katsastustilastot voivat hämätä

Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen kertoo tiedotteessa, että katsastustilastot eivät kerro koko totuutta autojen laatueroista, ja niissä esitettyä tietoa on helppo tulkita väärin.

– Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon automallin laadun ohella, Parviainen muistuttaa.

Esimerkiksi takaisinkutsujen suuri määrä ei Parviaisen mukaan välttämättä kerro auton heikosta laadusta, vaan usein siitä, että valmistaja huolehtii asiakkaistaan vielä kaupan jälkeenkin.

– On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo.

Suomessa vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Traficomille entistä säntillisemmin. Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen ovat Moottorin mukaan vähentyneet, mutta julkistettujen takaisinkutsujen selkeydessä on edelleen toivomisen varaa.

Myös eri automallien ajosuoritteet poikkeavat merkittävästi toisistaan. Taksikäytössä olevalla isolla autolla ajetaan paljon, jolloin vikojakin tulee todennäköisesti enemmän. Sen sijaan pikkuautot tai urheiluautot nielevät vuosittain huomattavasti vähemmän kilometrejä. Toisissa raporteissa ajokilometrit on mainittu tai otettu jollain tavalla huomioon – toisissa ei mitenkään.

Parviainen muistuttaa, että määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Käyttäjien raportoimat viat eivät puolestaan näy katsastusraporteissa tai tiepalveluraporteissa.

Lue myös: On olemassa huoltotoimenpiteitä, joiden kanssa autoilijan ei pidä koskaan viivytellä – tässä ylivoimaisesti paras tapa säästää korjauskuluissa

Lähde: Moottori

Tuoreimmat aiheesta

Autot