Suomen teillä voi tulevana kesänä bongata saattoautoja, joiden tehtävänä on varmistaa tietyömaiden turvallinen ohittaminen.
Vaikka maanteiden päällystystöitä pyritään tekemään silloin, kun niiden vaikutus liikenteen sujuvuuteen on mahdollisimman vähäinen, ei kaikkia häiriöitä ole mahdollista poistaa.
Paikoissa, joissa tietyömaan turvallista ohittamista ei pystytä muuten varmistamaan, käytetään turvallisuussyistä saattoautoa, jonka tehtävä on hyvin samankaltainen kuin F1-kisoista tutuilla turva-autoilla.
Saattoautoa tullaan käyttämään monilla yksiajorataisilla vilkasliikenteisillä päällystyskohteilla ympäri Suomen. Saattoauton perässä työmaan ohittaminen on turvallisempaa, selkeämpää ja nopeusrajoitustakin on helpompi noudattaa.
– Vaikka tienkäyttäjä ei tulisi asiaa ajatelleeksi, jokainen meistä on osallinen turvallisen päällystystyön toteutukseen. Päällystystyön kohdalla on erityisen tärkeää olla tarkkaavainen, varovainen ja noudattaa alennettuja nopeusrajoituksia työntekijöiden ja liikenteen turvallisuuden varmistamiseksi, sanoo ylitarkastaja Risto Lappalainen Väylästä.
Joskus näyttää siltä, että päällystystyö on valmis, mutta kohteella on vielä tietyömaasta varoittavia liikennemerkkejä ja alennettu nopeusrajoitus. Mistä se johtuu?
– Alennettua nopeusrajoitusta ja varoitusmerkkiä käytetään liikenneturvallisuuden takia siihen asti, kunnes kaikki työvaiheet, mukaan lukien tiemerkintä- ja reunantäyttötyöt, ovat valmistuneet, toteaa teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylästä.
Saarisen mukaan esimerkiksi tiemerkintätyöt täristävine jyrsintöineen valmistuvat yleensä 2–3 viikon kuluttua varsinaisen päällystystyön jälkeen.
Lue myös: Liikennemerkit muuttuvat sukupuolineutraaleiksi – tältä ne näyttävät
Rahat vähissä
Suurin osa tämän kesän päällystystöistä tehdään vilkkailla teillä, joiden kuluminen on talviaikaan ollut nastarenkaista johtuen nopeaa.
Väylän mukaan kunnostuksiin on tänä vuonna aiempaakin vähemmän rahaa, minkä vuoksi sitä ei riitä edes välttämättömämpään kunnossapitoon, vaan virasto joutuu priorisoimaan kohteita liikennemäärien perusteella. Tämä puolestaan tarkoittaa, että kaikkein vähäliikenteisimmillä tieosuuksilla päällystystöitä ei voida toteuttaa. Väylä kertookin joutuneensa alentamaan nopeusrajoituksia kaikkein huonokuntoisimmilla teillä.
Lähde: Väylä