Miksi nopeusrajoitusta ei palauteta normaaliksi, jos tietyömaalla ei enää tehdä mitään? – "Ohjeet on, että..."

3:02img
Tietyöt ruuhkauttivat liikennettä myös viime juhannuksena. MTV Uutiset Live kävi kysymässä parhaat vinkit ruuhkien välttämiseksi.
Julkaistu 13.10.2020 14:04

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Tietyömaiden kohdalla putoavat nopeusrajoitukset aiheuttavat harmitusta autoilijoissa. Etenkin, jos näyttää siltä, että työmaalla ei enää työskennellä.

Liikenneturvan mukaan väliaikaiset liikennejärjestelyt tietyömailla herättävät suomalaisten tielläliikkujien keskuudessa monenlaisia tunteita.

– Vaikka lopputuloksena on aiempaa parempi liikenneympäristö, silti väliaikaiset liikennejärjestelyt alempine nopeusrajoituksineen ja hidasteineen saattavat herättää ärtymystä, kerrottiin Liikenneturvan tiedotteessa maanantaina.

Yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta pitää kuitenkin tärkeänä noudattaa tietyömaiden nopeusrajoituksia. Toisaalta samojen vastaajien joukosta joka neljäs oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että tietyömaiden kohdalla nopeusrajoitukset ovat liian matalia.

LUE MYÖS: Onko tietyömaiden alennettujen nopeusrajoitusten tarkoituksena kiusata autoilijoita?

Väylävirasto tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori kertoo, että tietyömaiden nopeusrajoitukset ovat jatkuva valituksen aihe.

– Eiväthän ihmiset tykkää, että heidän mielestään haitataan heidän matkantekoaan, Hopeavuori sanoo.

”Yleensä valituksen aihe”

Tyypillinen negatiivinen palaute liittyy siihen, että nopeusrajoitus on voimassa tietyömaalla, jossa ei silloin ole töitä käynnissä.

– Sehän se on yleensä valituksen aihe, kun palautetta annetaan, että miksi siellä on rajoitusmerkit, vaikka näennäisesti ei tehdä mitään. Kyllähän meidän ohjeet on, että jos siellä tiellä ei oikeasti tehdä mitään, rajoituksia pitäisi nostaa lähemmäs sitä, mitä ne ovat normaalisti. Riippuu vähän urakoitsijasta ja valvojasta, kuinka nopeasti niitä aletaan vaihtaa.

Hopeavuoren mukaan urakoitsijoilla olisi asiassa parantamisen varaa.

– Kyllähän siellä selvästi myös parantamisen varaa on. Toisaalta ymmärrän, että hekin yrittävät pitää työmaata sellaisena, ettei siellä tapahdu ylinopeuksien takia mitään, kun ajolinjoja on siirrelty ja tehty ylimääräisiä liikenneympyröitä.

Hopeavuori muistuttaa, että nopeusrajoitukset ovat tärkeitä tietöitä tekevien suojaamiseksi.

– Rajoitusten tarkoituksena on aika usein saada ajoneuvojen nopeudet sellaisiksi, että työmaa-alueella olevat suoja-aidat riittävät suojaamaan työntekijöitä ja rakenteita, ettei jouduta rakentamaan betonitunnelia siksi aikaa, kun tehdään töitä, Hopeavuori kertoo.

Liikenneturvan mukaan työmaiden kohdalla oikean tilannenopeuden merkitys korostuu, sillä työmaa-alueella liikkuu ohi ajavan liikenteen lisäksi työkoneita sekä tien päällä työtään tekeviä tienrakentajia.

– Tietyömaiden liikennemerkkejä ja muita opasteita onkin syytä noudattaa sekä oman että tien päällä työtä tekevien turvallisuuden takaamiseksi. Turvallisuuden kannalta tärkeää olisi se, että kuljettajat laskevat ajonopeuden sellaiseksi, mitä liikennemerkeillä osoitetaan. Näin voi myös paremmin varautua poikkeaviin tilanteisiin, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa kertoi tiedotteessa.

Liikenneturvan ohjeet tietyömaalla ajaville

  • Jätä kiire pois ja noudata liikennemerkissä mainittua nopeusrajoitusta.
  • Keskity liikenteeseen ja huomioi liikennemerkit ja opasteet.
  • Ennakoi ja varaudu poikkeaviin tilanteisiin.
  • Ota huomioon sekä työtään tekevät ihmiset että muut tienkäyttäjät.

Liikenneturva selvitti suomalaisten näkemyksiä kyselytutkimuksella touko-kesäkuun vaihteessa 2019. Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar Oy ja siihen vastasi yhteensä 1082 vastaajaa, joista autoilevia oli 78 prosenttia.

LUE MYÖS: Hyytävä video: Mittarissa 230 km/h yleisellä tiellä – sitten Skoda-kuski vaihtaa kaistaa ilman vilkkua

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne