Onko tarkoituksena kiusata autoilijoita? Liikenne voi tietöiden kohdalla suorastaan madella

Liikenneturvan mukaan nopeusrajoituksia alennetaan tietyömaiden kohdalla turvallisuussyistä, ei tienkäyttäjien kiusaksi.

Väliaikaiset liikennejärjestelyt tietyömailla herättävät monenlaisia tunteita. Alemmat nopeusrajoitukset ja hidasteet aiheuttavat ärtymystä, vaikka tavoitteena onkin rakentaa parempaa liikenneympäristöä.

Liikenneturva muistuttaa tiedotteessaan, että tietyömaiden kohdalla tulisi kiinnittää erityisen paljon huomiota oikeaan tilannenopeuteen, sillä työmaa-alueella liikkuu raskaita koneita sekä työtään tekeviä ammattilaisia.

– Turvallisuuden kannalta tärkeää olisi se, että kuljettajat laskevat ajonopeuden sellaiseksi, mitä liikennemerkeillä osoitetaan. Näin voi myös paremmin varautua poikkeaviin tilanteisiin, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa muistuttaa tiedotteessa.

LUE MYÖS: Tietyö valmistunut aikoja sitten, mutta nopeusrajoitusta ei nosteta – ärsyttääkö? Toimi näin!

Kunnon opasteet turvana

Myös pyörällä ja jalkaisin kulkevien on syytä olla tarkkaavaisina työmaiden lähettyvillä, vaikka suurin osa onnettomuuksista tapahtuukin autoilijoille. 

Työmaiden kohdalla saattaa kuitenkin kohdata totutusta poikkeavia tilanteita, sillä esimerkiksi tuttua pyörätietä tai jalkakäytävää ei välttämättä pääsekään käyttämään joko normaalisti tai lainkaan. Myös työvälineet voivat haitata kulkemista.

Koska työmaiden merkintöjä tehdään usein autoliikennettä silmälläpitäen, voivat ne olla jalankulkijan tai pyöräilijän näkökulmasta riittämättömiä. Liikenneturva muistuttaa, että urakoitsijan vastuulla on huomioida työmaamerkinnöissä kaikki liikennemuodot. Mutta mikäli työ on oikeasti jo tehty, ei työmaalla pitäisi olla enää siihen viittaavia liikennemerkkejäkään.

– Jos opasteet ovat loogisia ja selkeitä, vaaratilanteita ja hermojen kiristymistä voidaan välttää. Vähemmän kiireelliset palautteet voi antaa Väyläviraston Liikenteen asiakaspalveluun tai kunnan palautekanaviin. Kiireellisissä asioissa toimii ainakin maanteiden osalta tienkäyttäjän linja, Piippa vinkkaa.

Poliisin tietoon tulee vuosittain keskimäärin kolme tietyöalueilla tapahtuneissa onnettomuuksissa menehtynyttä. Loukkaantuneita on vuosittain keskimäärin 150.

– Tietyömaa on työpaikka. Noudattamalla liikenteenohjausta turvaat ja kunnioitat näiden työntekijöiden työturvallisuutta – siellä on isejä ja äitejä töissä, ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoi Liikenneturvan tiedotteessa pari vuotta sitten.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat