Maanteiden "safety carien" tehtävänä on parantaa työ- ja liikenneturvallisuutta.
Paahtavassa helteessä niska hiessä töitä painavat asfaltointityöntekijät ovat perinteisesti olleet tuttu näky ympäri Suomea, mutta nykyään työtä tehdään yhä useammin yöaikaan.
Rakennusalan konserni GRK kertoo tiedotteessaan, että yötöillä pyritään varmistamaan työ- ja liikenneturvallisuus.
– Työmaat saattavat kiristää tiellä liikkujien hermoja. Työt halutaan ajoittaa siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle, GRK Roadin tekninen johtaja Matti Honkonen kertoo tiedotteessa.
Lue myös: Miksi nopeusrajoitusta ei palauteta normaaliksi, jos tietyömaalla ei enää tehdä mitään? – "Ohjeet on, että..."
Monilla isoimmilla tietyömailla töitä tehdään yöaikaan, kun teillä on vähän liikennettä.
Viikonloppuisin työt pyritään lopettamaan ennen meno- ja paluuliikenteen ruuhkia.
– Myös liikenteen pysäyttämistä vaativat työt yritetään tehdä arkena, eikä viikonloppuliikenteen yhteydessä, Honkonen huomauttaa.
Formularadoilta tuttu käytäntö
Honkosen mukaan on valitettavaa, että työmaiden kohdalla ajetaan entistä kovempaa.
– Siitä on tullut maan tapa. On ikävä huomata, miten moni ajaa ohitsemme ylinopeutta. Huolestuttavinta on se, että tämä koskee myös raskasta liikennettä. Se on hurja tunne, kun vierestä pyyhälletään joskus jopa 60–70 kilometrin tuntivauhdilla.
Monissa päällystyskohteissa hyödynnetäänkin nykyisin saattoautoja, joiden tehtävänä on parantaa työturvallisuutta. Niiden rooli on jokseenkin samanlainen kuin esimerkiksi Formula 1 -kisoista tutuilla turva-autoilla.
Saattoauto noutaa ajoneuvot mukaansa työmaan sulkuaidalta ja opastaa ne työmaan ajoneuvojen ohi. Auton katolla olevalla valotaululla voidaan antaa ohjeita autoilijoille.
Lue myös: Kannattaako kesän ajomatkoilla suosia isoja vai pieniä teitä? – "Tieverkosto suunnitellaan niin, että..."
Saattoauto ajaa työkoneiden kohdalla 30 kilometrin tuntivauhtia ja nostaa nopeuttaan siinä vaiheessa, kun koko letka on saatu työkoneiden ohi turvallisesti.
– Moni tuskastuu, jos saattoauto ajaa edelleen hiljaa siinä vaiheessa, kun koneet jäävät taakse. Ei kannata tööttäillä tai vilkutella valoja, sillä saattoauton kuski ei ole omissa ajatuksissaan, Honkonen huomauttaa.
Väyläviraston mukaan saattoautoja hyödynnetään yksiajorataisilla vilkasliikenteisillä päällystyskohteilla ympäri Suomen. Saattoauton perässä työmaan ohittaminen on Väylän mukaan turvallisempaa, selkeämpää ja nopeusrajoitustakin on helpompi noudattaa.
Artikkeli jatkuu kuvan alla.
Tarkkana työmaan päättyessä
Honkonen muistuttaa olemaan tarkkana myös sen jälkeen, kun työkoneet on ohitettu. Tietyömaan päättymisestä ei nimittäin aina kerrota erikseen liikennemerkillä.
– Tämä saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, kun jotkut autoilijat kiihdyttävät eri tahdissa. Kannattaa olla tarkkana vielä hetken tietyömaan jälkeen.
Lue myös: Yksi kuva todistaa työmiesten jokapäiväisen kauhun liikennetyömaalla – ”Jysähti ohjausvaunuun, ihminen olisi ollut vähän pienempi”
Lähteet: GRK, Väylävirasto, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus