Teknisen tuen kohtaamien ongelmien kirjo on valtava. Toisinaan päänvaivaa aiheuttavat useiden satojen sivujen ohjekirjojen tulkitseminen – toisinaan puhelimen virtanapin paikallistaminen.
Uuden tekniikkalaitteen hankkiminen ei välttämättä ole niin iloinen tapahtuma kuin voisi olettaa. Elisan osastopäällikkö Annukka Matilaisen mukaan nimenomaan uusien laitteiden käyttöönotto työllistää teknisen tuen ammattilaisia kaikkein eniten.
Esimerkiksi uuden tai jopa ihka ensimmäinen älypuhelimen käyttöönotto herättää useita kysymyksiä sähköpostin asentamisesta puhelimeen internet-yhteyden luomiseen. Ensikertalaiselle kymmenien asetusten tekeminen onkin aikaa vievä prosessi, mutta samat kysymykset työllistävät teknistä tukea jatkuvasti.
”Hyvin yleinen tapaus on älypuhelinten ja varsinkin tablettien kanssa se, että asiakas luulee sammuttaneensa laitteen, mutta onkin vain laittanut näytön lukkoon eli pimeäksi ja sitten avannut näytön. Monet eivät edes tiedä missä virtanappula laitteessa on. Monet kerrat on etsitty virtanäppäintä asiakkaan kanssa yhdessä: ’Se sama näppäin mistä saatte näytön pimeäksikin niin painatte vaan pidempään’. Tämä tulee esiin varsinkin liittymämuutosten yhteydessä, kun liittymä vaatii laitteen uudelleen käynnistyksen toimiakseen.” – Teknisen tuen asiantuntija, Helpson
Muita yleisiä aiheita, joissa asiakkaat kaipaavat usein tukea ovat muun muassa langattoman verkon käyttöönotto, tietokoneen toimivuusongelmat ja päivitysten tekeminen sekä tietoturvapalvelujen asennus. Kukapa ei olisi kokenut sitä tuskaa, joka seuraa toimimattoman langattoman verkon kanssa taistelemisesta?
Edellä mainituista esimerkiksi tietoturvaohjelmien laitekohtaisuus ei todellakaan ole kaikille itsestään selvää.
– Joillekin asiakkaille on epäselvää se, että tietoturvaohjelma tulisi asentaa kotona sekä läppärille että pöytäkoneelle, vaikka kummankin käytössä olisi sama nettiyhteys, Matilainen kertoo.
Myös erityisesti matkapuhelimen tietoturvan merkitys herättää kysymyksiä.
– Moni ei tule ajatelleeksi, kuinka paljon asioita puhelimellaan hoitaa ja säilyttää.
Soneralta puolestaan kerrotaan, että matkapuhelinten estolistat ja iPhonen Älä häiritse -tila aiheuttavat soittoja tukeen lähes päivittäin. Näissä tapauksissa asiakas on vahingossa pistänyt yhteystietojaan estolistalle. Näiden listojen takia tekninen tuki on päässyt useaan otteeseen pelastamaan avioliittoja, perheitä ja kaverisuhteita, kun omituiset ongelmat ovat ratkennneet yhdellä soitolla tukeen.