Jos valitat nettiongelmista, mutta et ole tehnyt näitä toimenpiteitä, voit saada jopa 100 euron laskun
Operaattorit pidättävät itsellään oikeuden periä maksuja asentajiensa kotikäynneistä, mikäli nettiyhteytensä toiminnasta valittava asiakas ei ole tehnyt ensin tiettyjä tarkistustoimenpiteitä.
MTV Uutisiin yhteyttä ottanut lukija hämmästyi oltuaan selvittämässä laajakaistansa ongelmien syitä Telian verkkosivuilla.
Hänelle tuli yllätyksenä, että Telia voi velvoittaa asiakkaan testaamaan itse pitkän listan asioita ennen kuin se lähettää paikalle asentajan selvittämään vian syytä.
Yhtiö pyytää asiakasta vahvistamaan toimineensa ohjeiden mukaisesti ja ymmärtävänsä, että mikäli vika rajataan asiakkaan laitteisiin tai asunnon sisäverkkoon, on Telialla oikeus periä tästä tarpeettomasta asentajakäynnistä 99,81 euron suuruinen maksu.
Telian tarkistuslistalla on seuraavat toimenpiteet:
- Olen käynnistänyt modeemin ja muut laitteet uudelleen.
- Jos käytössäni on langaton modeemi (wlan), olen testannut yhteyden myös verkkokaapelilla.
- Jos käytössäni on lankapuhelin tai faksi, olen testannut yhteyttä myös ilman niitä.
- Asunnossani on useampi puhelinpistorasia, ja olen kokeillut yhteyttä jokaisesta pistorasiasta.
- Olen testannut yhteyttä myös toisella modeemilla.
- Olen kokeillut yhteyttä ilman puhelinjatkojohtoa.
Nämä ovat toimenpiteitä, joita myös paikalle lähetettävä asentaja ensimmäisenä kokeilisi, mutta koska niiden tekeminen itsekin on kohtalaisen vaivatonta, toivoo yhtiö, että asiakas tarkistaisi ne itse ensin. Nämä toimenpiteet käydään läpi myös puhelimitse yhteydessä olevan asiakkaan kanssa.
"Hyvin harvinaista"
Telian kuluttajien teknisestä asiakaspalvelusta vastaava osastopäällikkö Sami Ahonen kertoo MTV Uutisille, että tyypillisesti kodin nettiyhteyden ongelmat saadaan ratkaistua ilman asentajan kotikäyntiä.
– Vain murto-osassa vikailmoituksia päädytään siihen, että varsinainen asentaja tekee visiitin asiakkaan luokse, Ahonen kertoo.
Ahosen mukaan on asiakkaan parhaaksi, että tämä suorittaa ennakkotarkastukset itse.
– Suurin osa asiakkaiden ongelmista paikantuu asiakkaiden omiin laitteisiin. Useimmiten toimenpiteet myös ratkaisevat itse ongelman, eikä asentajaa tarvita, hän toteaa.
– Vaikka varaamme mahdollisuuden periä maksun turhasta asentajakäynnistä, on hyvin harvinaista, että näin jouduttaisiin toimimaan, Ahonen vakuuttaa.
Elisa ja DNA toimivat samoin
Myös Telian valtakunnallisilla kilpailijoilla Elisalla ja DNA:lla on verkkosivuillaan vastaavia tarkistuslistoja, joilla kodin nettiyhteyden ongelmia pyritään selvittämään jo ennen asentajan lähettämistä paikalle.
Elisan palvelujohtaja Annukka Matilainen kertoo MTV Uutisille, että Elisan sopimusehdoissa on määritelty 99 euron suuruinen maksu, joka voidaan periä siinä tapauksessa, että asiakkaan yhteysongelmat rajataan asiakkaan päätelaitteisiin tai sisäverkkoon.
Matilaisen mukaan ongelmaa pyritään rajaamaan asiakkaan kanssa mahdollisimman perusteellisesti ennen asentajan lähettämistä kotikäynnille, jotta tarpeettomilta maksuilta vältyttäisiin.
DNA:n asiakaspalvelusta todetaan, että DNA veloittaa asiakkaalta 55 euron suuruisen omavastuun, mikäli nettiyhteyden vika paikallistuu asiakkaan omiin kytkentöihin, laitteisiin tai sisäverkkoon.
DNA:n laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Jarno Haikonen kertoo MTV Uutisille, että kotikäynnin mahdollisesta maksullisuudesta kerrotaan kuluttajalle aina etukäteen.
– Tapauksissa, joissa alun perin operaattorin puolelle arvioidun ongelman syyksi paljastuu kotiverkkoon liittyvät ongelmat, kustannus käynnistä voidaan veloittaa asiakkaalta, mutta toki harkintaa käyttäen. Käytännössä veloitus on erittäin harvinainen, Haikonen huomauttaa.
Uusimmat
-
19:21
IFK:lta klassikkotemppu Helsingissä – Ässille inhottava käänne
-
19:05
Tietyssä tilanteessa Arman Alizad näkee kuolemantuomion tarpeellisena: "Sellaiselle voi tuoda keskiajan takaisin"
-
19:01
"Jotkut saattavat parantua jopa oireettomiksi" – masennukseen apua stimulaatiohoidoilla?
-
18:55
Näin komeasti talvinen Jari salamoi – meteorologi ukkosvideoista: "Harvemmin näitä kohdalle osuu"
-
18:31
Niko Simola valittiin Ammattiliitto Pron uudeksi puheenjohtajaksi – Antti Rinne ei yltänyt kärkikahinoihin
-
18:19
Venäjän epäillystä mannertenvälisestä ohjushyökkäyksestä leviää vahvistamattomia videoita – näin arvioi Jarmo Lindberg
-
18:11
Uusi koulukotipaljastus: Pikkujoulut ja työhyvinvointia valtion piikkiin päällikön omissa ravintoloissa
-
18:03
Häkkänen kaapelivaurioista: Mahdollisia epäiltyjä pyritään puhuttamaan
-
18:00
Laava ylsi suositun kylpylän kynnykselle: Uusi purkaus värjäsi Reykjavikin punaiseksi
-
17:58
Pihlajakadun häiden onnistuminen on äärimmäisen epävarmaa – näin moni Salkkarit-pari on selvinnyt häistä arkeen asti
-
17:55
Hyundain tallipomo pudotti suuren tiedon Toyotan rallitiimistä?
-
17:51
Junaliikenne perjantaihin asti sekaisin Jarin takia – tuntien myöhästymisiä, vain joka kolmas kaukojuna aikataulussa
-
17:47
Katso minuutissa, mitä Jari-myrskystä on aiheutunut
-
17:41
Talven pakkasennätys rikki
-
17:33
Suosittu konvehtirasia katosi kaupoista
-
17:31
Täysin pöyristyttävää: Ralf Schumacherista kommentteja, joita on vaikea ymmärtää
-
17:21
Sisäministeri Mari Rantanen pakeni toimittajia sanomatta sanaakaan – katso video
-
17:18
Aviopari värväsi ruotsalaisia ja tanskalaisia teinejä palkkamurhaajiksi Espanjassa
-
17:06
JYP-kannattajaryhmä solvasi rumin sanoin Hippos-valittajaa – tapauksesta selvityspyyntö
-
17:05
Puu kaatui ja sai öljysäiliön tulvimaan, kaukojunat pahasti myöhässä – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
Lataa lisää