Jouluna moni sai lahjaksi puhelimen tai tabletin. Uuden laitteen hankinta onkin mitä optimaalisin hetki selvittää, millä tolalla perheen liittymäasiat ovat. Moni valitsee liittymät eri päätelaitteisiin asiaa sen kummemmin miettimättä, sillä omiin tarpeisiin perehtyminen voi tuntua hankalalta.
– Puhelinliittymien viidakko on usein sellaista rämpimistä, että sinne saattaa eksyä kokeneempikin seikkailija, Moi Mobiilin toimitusjohtaja Petri Lahtinen toteaa.
Suomalaiskodeista löytyy tänä päivänä usein useampi puhelin, tabletti ja kenties älytelevisio. Jos kotona on joulun jälkeen entistä useampia päätelaitteita, on syytä ottaa selvää, millaiset liittymät olisivat eri laitteille ja perheen eri käyttäjille kaikkein optimaalisimmat.
Monelle saattaa tulla yllätyksenä, kuinka paljon vanhempien ja lasten tarpeet poikkeavat liittymien saralla toisistaan. Käytännössä tämä tarkoittaa monen yllätykseksi sitä, että lapset saattavat käyttää koko perheessä ylivoimaisesti eniten dataa eri päätelaitteilla. Tästä syystä perheen liittymät kannattaa valita käyttäjäkohtaisesti.
TIESITKÖ? Jos liittymäkseen valitsee Moi Mobiilin, eri päätelaitteiden liittymät saa helposti yhdelle sopimukselle ja yhdelle laskulle, joka veloitetaan luottokortilta automaattisesti.
1. Kiinnitä huomio datankäyttöön
Yksi tärkeimmistä asioista, jotka olisi syytä ottaa liittymiä harkittaessa puheeksi on tarvittavan datan määrä. Kun datapaketti on kunnossa, voi varmistua siitä, että netissä voi surffailla vaivattomasti – ja ilman pelkoa yllätyslaskuista.
– Moi Mobiilissa on se hyvä puoli, että mikäli vaikuttaa siltä, että oma datapaketti saattaa ylittyä, voi sovelluksesta aktivoida heti käyttöön rajattoman datan. Tämä kaikki onnistuu yhdellä napin painalluksella, eikä asiakaspalveluun tarvitse olla lainkaan yhteydessä, Lahtinen vinkkaa.
Moi Mobiilin liittymissä koko perheellä on yhteisessä käytössään tietty määrä dataa ja kaikki perheenjäsenet kerryttävät määrää osaltaan. Täten toisen perheenjäsenen suurempi datankäytön tarve voi kompensoitua, jos toinen käyttää dataa vähemmän – ja toisinpäin.
2. Selvitä puheluiden ja tekstiviestien tarve
Tänä päivänä etenkin lapset ja nuoret surffaavat netissä enenevissä määrin. Moni ei tule ajatelleeksi sitä, että lapset ja nuoret käyttävät usein myös viestien lähettämiseen ja puheluiden soittamiseen nettipohjaisia sovelluksia. Tällöin tarve puhe- ja tekstiviestipaketeille voi jäädä häviävän pieneksi.
– Vanhemmat saattavat sitä vastoin soitella enemmän perinteisiä puheluita ja lähetellä tekstiviestejä ja tämä kannattaa ottaa huomioon liittymän valinnassa, Lahtinen toteaa.
Hallitse jatkossa omia liittymiäsi itse
Liittymiin kohdistuvat tarpeet saattavat tänä päivänä muuttua nopeastikin. Uudenlaisen Moi Mobiilin etu operaattorina on se, että kaikkia perheen eri päätelaitteiden liittymiä puhelimista tabletteihin voidaan seurata ja hallinnoida helppokäyttöisen sovelluksen kautta. Sovellus kantaa nimeä Mun Moi.
Moi Mobiilin Mun Moi -sovelluksen avulla on mahdollista hallita koko perheen puhelinten ja tablettien liittymien eli simmien asetuksia ja seurata reaaliaikaisesti datan, puheajan ja tekstiviestien kulutusta. Sovellus näyttää myös ennusteet datan, puheajan ja tekstiviestien kokonaiskäytöstä kuun loppuun mennessä.
– Me uskomme siihen, ettei kannata antaa operaattorien hallita omia liittymiä, kun sen voi tehdä ihan itse, Lahtinen toteaa.