Vastaamon tietovuodon uhrien auttamiseksi on avattu uusi nettisivusto tietovuotoapu.fi, jonne on koottu kaikki oleellinen tieto uhrien auttamiseksi, esimerkiksi toimintaohjeet ja auttavien organisaatioiden yhteystiedot. Viranomaiset yrittävät saada vuodetut tiedot nopeasti poistettua netistä, jos niitä alkaa joillekin sivustoille ilmestyä. Auttaviin puhelimiin on jo tullut suuri määrä soittoja ja puheluihin vastaavan henkilöstön määrää on lisätty.
Vastaamon tietovuodon uhreja yritetään nyt auttaa kaikin tavoin. Viranoamaiset avasivat tänään nettisivuston, johon on kerätty uhreja auttavien tahojen yhteystiedot ja toimintaohjeet. Nettiin päätyneitä tietoja on vaikea saada sieltä pois.
– Täysin varmasti niitä ei enää saada pois. Yleinen totuus on se, että kun internetiin kerran jotain menee, siellä se sitten pysyy, toteaa Kyberturvallisuuskeskuksen johtava asiantuntija Juhani Eronen.
Lue myös: Vastaamon toimitusjohtaja pimitti tietomurron yli 1,5 vuotta – sai nyt potkut, yritys aloittaa oikeustoimet
"Yritämme saada poistettua vuodetut tiedot"
Viranomaiset yrittävät kuitenkin hillitä tietojen leviämistä.
– Kyllä me yritämme saada poistettua nämä vuodetut tiedot silloin, kun niitä netissä jossain kohti ilmenee. Pyydämme palvelujen ylläpitäjiä poistamaan tiedot verkosta, koska ne rikkovat useiden palvelujen käyttösääntöjä ja mahdollisesti myös lakia, selittää Eronen.
Näin vakavaa tietovuotoa ei ole aiemmin Suomessa tapahtunut.
– Tämä on uhreille äärimmäisen kiusallinen tilanne, pahimmillaan henkilökohtaisen tason tragedia. Valoisa puoli on se, että avun tarjoajia on todella paljon ja kehottaisin uhreja käyttämään näitä palveluja hyväkseen, kannustaa Eronen.
150 soittoa tietovuotoon liittyen
Auttavia puhelimia on tarjolla paljon. Kriisiavun lisäksi saatavilla on lakineuvontaa. Kuluttajaliitto avasi tänään neuvontanumeron, josta voi kysyä esimerkiksi oikeudesta vahingonkorvauksiin. Kriisipuhelimiin on tullut suuri määrä soittoja.
– Yhteydenottoja on tullut paljon ja olemme viime päivinä käyneet noin 150 keskustelua, jossa teemana on ollut nimenomaan tietovuoto ja asianosaiset ovat meille soittaneet, kertoo Suomen Mielenterveys Mieli ry:n kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.
Vaikka päivystäjien määrää on lisätty, kaikkiin puheluihin ei pystytä heti vastaamaan. Auttajat toivovat, että uhrit jaksaisivat soittaa uudestaan, jos eivät heti pääse läpi.
– Valitettavasti kaikkiin puheluihin ei ehditä vastata. Olemme jo viikonloppuna lisänneet päivystäjien määrää, mutta edelleen soittoja tulee enemmän kuin ehditään vastata, pahoittelee Winter.
Toivottomuus ja pettymys hallitsevat soittoja
Monet soittajat ovat toivoneet, että joku ottaisi vastuun tapahtuneesta.
– Halutaan jakaa sitä tuskaa ja epätoivoa. Sellainen toivottomuus ja pettymys siihen, ihan vihan tunteitakin, että kuinka näin on voinut tapahtua, kuvailee Winter soittajien epätoivoa.
Tietovuodon lisäksi ihmisiä kuormittavat koronahuolet. Tänä vuonna Mieli ry:n kriisipuhelimeen on tullut noin 700 soittoa päivässä. Eilen sunnuntaina puheluja tuli ennätysmäärä, 1300.