Venäjältä Suomeen suuntautuva polkupyöräralli johtuu siitä, että Venäjä noudattaa sopimusta.
Suomi on kieltänyt polkupyörällä rajan ylittämisen Itärajalla. Miksi Venäjältä Suomeen hakeutuvat kolmansien maiden kansalaiset voivat silti saapua maahan polkupyörällä?
Avainasemassa on se, että Suomi on tehnyt polkupyöräkiellon yksipuolisesti nootilla. Toistaiseksi voimassa oleva kielto astui voimaan 15. marraskuuta eli viime keskiviikkona kello 00.
– Se on meidän tekemä päätös, että rajan ylittäminen polkupyörällä on kielletty. Se on Venäjän viranomaisten näkemys, valvovatko he sitä vai eivät, kertoo majuri Jouni Lahtinen Rajavartiolaitoksen esikunnan kansainvälisen yhteistyön yksiköstä.
– On olemassa asetus Venäjän kanssa Suomen ja Venäjän välisen valtakunnan rajan ylityspaikoista tehdystä sopimuksesta ja sen voimaan saattamisesta. Siellä on määritetty kansainvälisiä rajanylityspaikkoja, jotka ovat liikennevälineille. Polkupyörä on liikenneväline, Lahtinen jatkaa.
Lue myös: Pekka näki linja-auton Venäjän tullissa: "Olivat tietenkin piilossa" – rajavartiosto ei vahvista
"Silloinhan Venäjä rikkoisi sopimusta"
Jos Venäjä päästäisi paperittomia maahantulijoita Suomeen jalkaisin, muuttuisiko tilanne mitenkään?
Tässäkin tapauksessa henkilön annettaisiin hakea kansainvälistä suojelua, mikäli hän on tullut Suomen puolelle.
Venäjä kuitenkin noudattaa Lahtisen mainitsemaa valtiosopimusta, jonka mukaan itärajan ylityspaikat ovat liikennevälineille.
– Silloinhan Venäjä rikkoisi sopimusta, Lahtinen kuvaa tilannetta, jos Venäjä päästäisi henkilöitä jalkaisin Suomen puolelle.
Tilanne olisi toinen, jos Suomeen saapunut henkilö ei hakisi kansainvälistä suojelua.
– Sitten voimme tehdä pääsyn epäämisen ulkorajalla.
Lue myös: MTV sai haltuunsa Venäjällä kuvattuja videoita: Ihmisletkat etenevät kohti Suomea
Pyöräily korostunut aiemmin Imatralla
Aiemminkaan rajan ylittäminen polkupyörällä ei ole ollut mahdollista kaikilla raja-asemilla. Polkupyörällä ylittämisestä oli sovittu Suomen ja Venäjän rajavaltuutettujen kesken.
Taustalla on ollut turvallisuusnäkökulma: osalla rajanylityspaikoista on liikkunut runsaasti raskasta liikennettä, kuten rekkoja. Polkupyörällä liikkuminen niiden seassa olisi vaarallista.
Pyöräliikenne on Lahtisen mukaan ollut vilkkaampaa Kaakkois-Suomen rajavartioston alueella. Erityisesti Imatran rajanylityspaikka on korostunut.
– Svetogorsk on Venäjän puolella läheisenä kaupunkina. Siellä tietysti polkupyörällä rajanylittäjien määrä on ollut suurempi.
Kuhmossa Vartiuksen rajanylityspaikalla kolmansien maiden kansalaiset ovat saapuneet Suomeen jopa sähköpotkulaudoilla.
Majuri Lahtisen mukaan teknologian kehitys on niin nopeaa, etteivät kulkuneuvomäärittelyt tahdo pysyä mukana.
– Niistä ei ole vielä selkeää tulkintaa. On tullut sähköpyöriä ja sähköpotkulautoja, ne tulkitaan käytännössä kulkuvälineeksi.
– Nämä ovat varmasti sellaisia asioita, mitä teknologian kehityskulussa pitää pohtia.