Suora kutonen ja takaveto lupaavat puhdasta nautintoa – uusi Toyota Supra päätti liki 20 vuoden odotuksen

0:47img
Toyota Supra on syntynyt uudelleen – tältä se näyttää ja kuulostaa.
Julkaistu 15.01.2019 10:25

Ville Järveläinen

Yksi maailman legendaarisimmista urheiluautoista on tehnyt näyttävän paluun. Toyota esitteli uuden sukupolven Supran eilen illalla Suomen aikaa.

Celica Supra esiteltiin maailmalle vuonna 1979, mutta vuonna 1986 saapuneessa kolmannessa sukupolvessa Celica-nimestä luovuttiin, ja Suprasta tuli täysin oma automallinsa.

Erityisesti Supran neljäs sukupolvi, vuonna 1993 esitelty ja pyöreistä muodoistaan muistettava Mark IV on ollut pitkään virittäjien suosiossa. Sen kolmilitrainen 2JZ-moottori on tunnettu luotettavuudestaan ja korkeasta viritysasteestaan. Siitä on nimittäin saanut suhteellisen helposti irti jopa 600 hevosvoimaa, mikä on yli tuplasti enemmän kuin vakiona.

Supra poistui markkinoilta vuonna 2002, mutta ei sittenkään niin lopullisesti kuin jossain vaiheessa arveltiin.

Odotus on päättynyt

Eilen maanantaina koitti päivä, josta moni oli haaveillut jo pitkään. Toyota veti viimein hupun viidennen sukupolven Supran yltä paljastaen muodot, jotka eivät tulleet yllätyksenä alaa seuranneille.

Toyota vilauttelikin hyvin samankaltaisesti muotoiltua FT-1-konseptiaan jo vuonna 2015. FT-1 on saattanut tulla toisille tutuksi myös Gran Turismo -pelisarjasta.

Lue myös: Laittomia katukisoja ajanut tupakkamies loi maailman suosituimman autopelin – kuka on Kazunori Yamauchi?

Uusi Supra paljastettiin Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä, jossa se toimii myös yhtenä suurimmista vetonauloista.

Toyota GR Supra – viralliselta nimeltään – on kaksipaikkainen ja kuljettajakeskeinen urheiluauto. Sen kerrotaan saaneen vaikutteita yksipaikkaisten kilpa-autojen tuntumasta ja suunnittelusta.

– Uusi Toyota GR Supra on tarkoitettu puhdasveriseksi urheiluautoksi, jossa ei ole tehty ajonautintoa vähentäviä kompromisseja, Toyota maalailee tiedotteessaan, eivätkä lyhyt akseliväli, leveä raideväli, kevyt omamassa sekä matala painopiste annakaan olettaa mitään muuta.

Pääinsinööri Tetsuya Tada on suunnitellut auton perinteitä kunnioittaen, ja niinpä eteen sijoitettu suora kuusisylinterinen moottori ja takaveto ovat nyökkäys niin Supran aikaisempien sukupolvien kuin myös legendaarisen 2000GT:n suuntaan.

Uuden Supran keulalta löytyvästä kolmilitraisesta turbokoneesta otetaan irti enimmillään 340 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä. Moottorin kaverina on kahdeksanlovinen automaatti.

Uusi Supra haluaa miellyttää kaikkia

Auton pääsuunnittelija Nobuo Nakamura sai tehtäväkseen suunnitella auton, joka herättäisi positiivisia tuntemuksia kaikissa urheiluautofaneissa niin muotojensa kuin ajo-ominaisuuksiensa osalta.

"Supra on kuin vanha ystävä, jolla on erityinen paikka sydämessäni. Kun muut valmistajat esittelivät heidän kauniita uusia prototyyppejään, ajoin edelleen vanhalla Supralla, jota ei enää edes valmistettu. Vaikka suunnitelmissamme ei ollut jatkajaa Supralle, halusin kuitenkin jossain vaiheessa toteuttaa unelman uudesta Suprasta. Uusi Toyota GR Supra on syntynyt Nürburgringillä tehtyjen testien aikana, ja voin rehellisesti sanoa sen olevan hauska ja parempi kuin koskaan aiemmin."

Akio Toyoda, pääjohtaja

– Kun käytetään suoraa kuusisylinteristä moottoria ja takavetoa – yhdistelmää, mitä harvemmin nykyautoissa nähdään – pystyin saavuttamaan jotain Toyotan perinteisten rajojen takana olevaa.

Nakamura visioi auton, joka edustaa modernia muotokieltä kunnioittaen Toyotan historiaa. Lopputulos lähestyi jo niitä rajoja, joita sarjatuotanto asettaa – esimerkiksi takakaarien muotoilun osalta.

Uusi Supra on suunniteltu yhteistyössä BMW:n kanssa. Saksalaisten uudessa Z4:ssä on hyvin paljon samaa kuin Suprassa.

Suomeen kesällä

Kaikissa Euroopassa myytävissä Toyota GR Suprissa on aktiivinen takatasauspyörästö, joka mahdollistaa lukitusasteen portaattoman säädön nollan ja 100 prosentin välillä niin kiihdytettäessä kuin hidastettaessa. Järjestelmän ohjainlaite seuraa useita ajamiseen vaikuttavia arvoja kuten ohjauspyörän kääntökulmaa, kaasun ja jarrun käyttöä, moottorin kierrosnopeutta sekä ajoneuvon kiertokulmaa.

Se tarjoaa myös varsin miellyttävän määrän varusteita, sillä muun muassa säädettävä iskunvaimennus, mukautuva vakionopeudensäädin ja peruutuskamera ovat jokaisessa autossa vakiona.

Auton hinta sekä tarkemmat varustetiedot julkaistaan kevään aikana. Ensimmäiset yksilöt saadaan Suomeen loppukesästä.

Lähde: Toyota

Tuoreimmat aiheesta

Urheiluautot