Hän kohkasi Lontoossa järjestetyssä julkistustilaisuudessa uuden autoilupelinsä valokuvaominaisuudesta pidempään kuin pelin muista ominaisuuksista tai uudistuksista yhteensä. Minkälainen mies on maailman suosituimman ajopelin Gran Turismon isä Kazunori Yamauchi?
Japanilainen Kazunori Yamauchi esitteli Gran Turismon uusimman version, GT Sportin, median edustajille Lontoossa viime torstaina. Hän puhui noin puoli tuntia. Kyllä, peli on hieno ja sen pelaaminen on GT-faneille varmasti jälleen kerran upea elämys, mutta miksi 48-vuotias pelimoguli ja kilpa-autoilija sitten puhui GT Sportin valokuvausominaisuudesta yli puolet esitysajastaan?
Ilmiselviä syitä on ainakin kaksi: Yamauchi rakastaa autoja ja valokuvaamista. Kolmas syy on todennäköisesti se, että tällä valokuvaustoiminnolla todellakin saa aikaan upeita otoksia virtuaaliautoista, virtuaalisesti luotuihin tosielämän lokaatioihin mallinnettuina. Neljäs syy lienee se, että tätä GT:n potrettiominaisuutta on ylistetty jo aiemmissa pelin versioissa.
Mutta mikä mies on lähes sata miljoonaa kappaletta myyneen pelisarjan isä?
Japanilainen Kazunori Yamauchi on ikäisekseen vanhan näköinen mies. Hän on harmaantunut ja ryhti on kumara. Puhe on voimakkuudeltaan melko hiljaista ja virallisissa yhteyksissä hän käyttää apunaan tulkkia.
Kritiikkiä Playstation 3:lle
Sonyn mieheksi hän on yllättävän räväkkä sanomisissaan, kun hän vastasi Lontoossa kysymykseen siitä, miksi Gran Turismo 6:n jälkeen odotettiin niin kauan uutta versiota. GT 6 julkaistiin vuonna 2013.
– GT 6:tta oli vaikeaa kehittää, koska Playstation 3 oli painajaismainen kehittämisen kannalta.
Toisaalta, Sonyn omistaman Polyphony-pelistudion pomon pallilla istuva Yamauchi paikkasi heti seuraavaksi sanomisiaan hehkuttamalla uuden sukupolven ”Pleikkaria”.
– PS4 on kehittämisen kannalta hauska, nautinnollinen työkalu.
Autosimulaattori mielessä jo 15-vuotiaana
Yamauchi on kertonut haaveilleensa autosimulaattorista jo 15-vuotiaana – vaikka sellaisia ei ollut vielä olemassakaan. Ensimmäistä peliään hän ryhtyi suunnittelemaan vuonna 1993, mukana oli kourallinen läheisiä ystäviä.
– Isäni oli hyönteisten keräilijä, seikkailija ja vuorikiipeilijä. Kun olin nuori, hän vei minut kaikkialle kanssaan. Jahtasimme perhosia ja koppakuoriaisia yhdessä – enkä ole muuttunut siitä mihinkään: Haluan mennä päistikkaa paikkoihin ja kerätä kokemuksia, hän kertoi BMW Magazinelle pari vuotta sitten.
Päistikkää meneminen ja kokeminen näkyvät Yamauchin työhuoneessa, jossa on aina valmiiksi pakattuja matkalaukkuja, silitettyjä pukuja ja paitoja, koska mies on matkailu- ja addiktoitunut keräämään uusia kokemuksia.
Jo Yamauchin ensimmäinen autopelikonsepti oli nimeltään Gran Turismo, mutta Sonyn pomot eivät pitäneet nimestä. Takaa-ajopelin nimeksi tuli Motor Toon Grand Prix ja peli oli Mario Kart -tyyppinen animaatiopeli – kaukana realistista ajonautintoa tavoittelevasta autosimulaattorista, jollainen Gran Turismo on.
Motor Toon Grand Prix oli myyntimenestys ja Sony päätti tunkata lisärahalla Yamauchin lapsuudenhaavetta, autosimulaattoria. Uskomattoman GT-menestystarinan alku oli valmis.
Pelistä oppia kisoihin – ja toisin päin
Kazunori-san on myös kilpa-autoilija. Hän on osallistunut esimerkiksi legendaarisen Nürburgringin radan 24 tunnin kilpailuun kolmesti, keräten kaksi voittoa.
Hän on selviytynyt Nürburgringillä myös vakavasta onnettomuudesta, joka tapahtui 220 kilometrin tuntinopeudessa.
– Onnettomuus tapahtui samassa mutkassa, jossa (F1-legenda) Niki Lauda miltei paloi hengiltä autoonsa. Minä en saanut naarmuakaan.
Kazunori Yamauchi on kehittänyt rakasta Gran Turismoaan muun muassa Nürburgringillä, ajaen radan legendaarista, täyspitkää Nordschleife-versiota Nissan GT-R:llä kaikkiaan kuukauden ajan Polyphonyn valmistellessa GT:n kutosversiota.
– Keräsimme dataa kuukauden ja sitten koodasimme sitä kolme vuotta peliin luodaksemme kilparadan tunnelman ja kilpa-auton ajokokemuksen pelaajalle – mahdollisimman realistisesti.
GT-kehittäjien käytössä olleessa autossa oli sensoreita, jotka mittasivat lähes kaikki nykytekniikalla mitattavissa olevat arvot. Esimerkiksi eräästä auton kohtaamasta onnettomuudesta kerätty tieto vietiin suoraan peliin, onnettomuus simuloitiin ja pelissä pystyttiin tekemään autoon aerodynaamisia säätöjä, joilla ajo-ominaisuudet muuttuivat turvallisiksi. Pelistä opitut säädöt asetettiin sitten tosielämän autoon ja kilpuri pysyi tiessä.
Peleissään Yamauchi paljastaa pitävänsä etumoottorisista, takavetoisista autoista.
– Tällaisen auton käytös on erittäin suoraviivaista, hän perusteli.
Esimerkiksi Gran Turismo 6:ssa Yamauchin suosikki oli jenkkimuskeliauto C7 Corvette Stingray.
Ayrton Senna -fani henkeen ja vereen
Yamauchi on ajanut kilpaa vuodesta 2008 ja on ajanut siitä lähtien viisi-kuusi kisaa vuodessa. Hän on suuri Ayrton Senna –fani ja traagisesti vuonna 1994 kuollut F1-legenda oli mukana GT6:n aloitusvideossa.
– Olen oppinut kaksi asiaa Sennalta: modernin kilpa-autoilun ihmeellisyyden ja himon tavoitella täydellisyyttä. Joskus nuorempana Senna täytti ajatuksistani 90 prosenttia! Mielestäni Sennan täytyy kulkeaa Gran Turismon mukana, ja hänestä pitää kertoa pelaajasukupolville, jotka eivät tunne legendaa.
Yamauchi oli lapsena ahkera ja hyvä koulussa. Vapaa-ajallaan hän ahmi hyönteistutkija Jean-Henri Fabren kirjoja. Yamauchi aikoi seurata idolinsa Fabren jalanjälkiä uravalinnan suhteen, mutta kymmenvuotiaana tapahtui käänne, Yamauchi tutustui ohjelmointiin.
– En voinut uskoa tuolloin, että pelaamisesta tulisi niin iso juttu. On sattumaa, että teen tätä työtä nyt, uskoin peliharrastuksen jäävän harrastukseksi, Yamauchi kertoi Eurogamer-sivustolla vuonna 2013.
Tupakkaa ja vuosikertaviinejä
Japanilainen pelimoguli on lähdetietojen mukaan kova tupakkamies. Hänen kerrotaan linnoittautuvan usein yhtiönsä Polyphonyn toimistolla sauhutteluhuoneeseen mietiskelemään strategioita. Myös alkoholi maistuu hintelälle Yamauchille, mutta harrastuksessa vaikuttaa olevan tyyliä – hänellä on työhuoneessaan suurikokoisia viinikaappeja täynnä vuosikertapulloja.
Kerran vuodessa mies järjestää auto- ja pelimaailman merkkihenkilöille bileet, joissa näiden kaappien sisältöön tutustutaan huolella.
Väitetyksi tupakoivaksi maksanmarinoijaksi Yamauchilla riittää työmoraalia. Ensimmäistä Gran Turismoa kehitettiin viisi vuotta. Tänä aikana Yamauchi väittää olleensa vuosittain vain neljä päivää poissa toimistolta.
Miltei sata miljoonaa myyneen pelin isällä on kertynyt leikkikaluja omaankin autotalliin. Hänen kokoelmiinsa on kerrottu kuuluneen muun muassa Ford GT, Honda S2000, Mercedes SL55 AMG, Porsche GT3 ja Corvette – vaikuttava lista autoja.
Gran Turismon alkuperäinen tavoite oli olla ajosimulaattori, jossa pääsee tosielämän autojen rattiin. Siis tarjota pelaajalle kokemus, joka olisi verrattavissa oikean auton ajamiseen, oikeissa ympäristössä.
– En tiennyt silloin, pystyisivätkö sen ajan tietokoneet tavoittelemiimme ominaisuuksiin. Olimme ensimmäisten joukossa, jos emme ensimmäisinä, tuomassa peleihin fysiikkamoottoria.
Yamauchin tiimi onnistui, Gran Turismo julkaistiin vuonna 1997 ja se oli välitön menestys – myyden yli kymmenen miljoonaa kopiota.
Katukilpailussa paha kolari
Vaikka Yamauchi on ajanut virallisesti kilpaa vasta vajaat kymmenen vuotta, hän on ajanut kilpaa siitä lähtien, kun sai ajokorttinsa.
– Ensimmäinen autoni oli Toyota Celica XX, joka tunnetaan Euroopassa nimellä Supra. Kun sain ajokortin, minusta tuli heti hashiriya – sana tarkoittaa henkilöä, joka ajaa ammatikseen – he ovat katukisaajia.
Celican jälkeen Yamauchi hankki 24-vuotiaana katuraaserikseen Nissan GT-R R32:n viiden vuoden rahoitussopimuksella. Ennen kuin hän ehti vakuuttaa auton, se oli jo tuhoutunut.
– Kolaroin sen. Auto oli murskana apukuljettajan istuinta myöten. Menetin hallinnan noin 200 kilometrin tuntinopeudessa. Onnettomuus tapahtui katukisassa, hän kertoi virnistäen Eurogamer-julkaisulle.
Vastataanpa alussa esittämäämme kysymykseen tiiviissä muodossa: Minkälainen mies on Kazunori Yamauchi?
Hän vaikuttaa olevan ikäisekseen paljon elämää nähnyt, harmaantunut 48-vuotias monilahjakkuus, joka rakastaa matkailua ja uusia kokemuksia.
Elämässään hän on kokenut paljon autoiluun ja eri tavoilla autoilla kilpailemiseen liittyviä kokemuksia, ja hengenlähtökin on ollut ratin takana lähellä.
Vaikka hän on Sonyn omistaman Polyphony-pelitalon johtaja, hän ei pelkää ilmoittaa inhoavansa Playstation 3:aa – Playstation nelosta hän rakastaa, koska hänen rakkaan lapsensa Gran Turismon kehittäminen on nelosella paljon helpompaa.
Valokuvaus on yksi Yamauchin intohimoista ja GT Sport –pelissä tämä näkyy selvästi: Scapes-kuvamoodiin on panostettu jopa tarpeettoman paljon.
Ai niin, Yamauchi pitää myös tupakasta ja vuosikertaviineistä. Ja Ayrton Sennasta.
Lähteet: BMW Magazine, Venturebeat.com, Evo.co.uk, Eurogamer.net
---
Yamauchista on tehty lähes puolitoistatuntinen dokumentti:
Tästä videosta voi arvioida, hallitseeko Yamauchi kovaa ajamisen salat